Autobusi na Trgu Slobode

Onaj ko se rodio u godini kada su pešaci zagospodarili centrom Subotice, danas ima već 34 godine. Nešto stariji bi trebao da bude taj koji se seća kako su Gradsku kuću i Trg Slobode svakodnevno opsedali autobusi. Polazište za prigradske linije i Palić nalazilo se u samom centru grada. Od svečanog ulaza u Gradsku kuću pa do kafane Spartak i zgrade pozorišta, pružala se ova provizorna stanica. Zar nije bilo prikladnijeg mesta?

Krivac može da bude stara dobra – navika. Nekada su tu čekali fijakeri a kada su im se 1920-ih pridružili gradski autobusi, nije ih moglo biti puno jer su vozili na svega dve linije: jedna do fabrike Zorka a druga do Senćanskog groblja i kožare.

Kako se nekad putovalo gradskim autobusom ispričao je svojevremeno Jožef Sabo, vozač na gradskoj autobuskoj liniji:

– Večito sam bio izmazan ćumurom jer se stari autobus kretao na gas koji je oslobađan iz ćumura i pokretao generator. Rado su nas dočekivali na svim ulicama od „Zorke“ do kožare „Panonija“. Tu liniju smo prelazili za oko pola časa, brzinom od 30 do 40 km/h. Zavisilo je to zapravo od toga na koliko ćemo mesta stati. Jer nije bilo stanica, već gde ko mahne rukom, mi tu stanemo. Neprekidno smo trubili i pozivali ljude da dođu do autobusa. Znali smo pred nekom kapijom i da zastanemo i da sačekamo da domaćin izađe.

Autobus se kretao po kaldrmi i žutoj kocki, što i nije bilo udobno jer su ti prvi autobusi imali drvene točkove. Bili smo presrećni kada smo dobili „Mercedesov“ autobus s gumenim točkovima i dizel motorom. Saobraćaj u Subotici je i onda, 30-tih godina bio vrlo živ. Bilo je jedno dvadesetak automobila, ali nisu oni zakrčivali saobraćaj, već mnogobrojna seljačka kola i fijakeri. Radili smo neprekidno od 6 do 21 čas.

/iz monografije „100 godina javnog prevoza u Subotici 1897 – 1997“/

Pola veka kasnije autobusi su „davili“ Gradsku kuću. Osim toga, Trg žrtava fašizma je bio parking za ova vozila, a ulica ispred železničke stanice je bila polazište za međugradske linije. Sve je to bilo privremenog karaktera dok grad ne izgradi glavnu autobusku stanicu. Godine su prolazile u planiranju i traženju onog najvažnijeg: lokacije. Najnormalnije je da ona bude uz železničku stanicu, međutim, pored nje se nije nudio zgodan prostor, a iza nje, u ulici Jovana Mikića, složen projekat je zahtevao sredstva koja grad nije imao. Najopasnija ideja koja se našla na stolu, a koja na svu sreću nije prošla, bila je ona da nestane današnji Park Ferenca Rajhla i ustupi mesto autobuskoj stanici.

Generlani urbanistički plan iz šezdesetih godina predvideo je rašćišćavanje prostora oko Drapšinove ulice za jednu modernu stanicu.

Sedamdsetih godina je razrađena ideja na Somborskom putu.

„Između želja i mogućnosti“ – Ova otrcana fraza je bila jedan najčešćih novinskih naslova kada su u pitanju lokalne teme. Tako su i ove zamisli iziskivale sredstva od kojih je veliki deo bio potreban za otkup kuća za rušenje. Na kraju je do rušenja i moralo da dođe ali na Senćaskom putu. Marta 1989. godine otvorna je jedna od najlepših stanica u Jugoslaviji.

Lansky



KOMENTARI

  1. Borko kaže:

    U nedeljno jutro nas uvek sačeka novi, lep tekst o staroj Subotici. Hvala vam Lansky.
    Kao dete se sećam da je autobuska stanica bila i u Matije Gupca. Ne sećam se baš tačnih godina kada je bila tamo. Sećam se i te međugradske stanice kod železničke stanice, ali se ne sećam koja je bila pre, a koja posle. Znate li možda koje su linije polazile iz Matije Gupca?
    Je li to bila stanica za linije koje voze u okolini Subotice?

  2. Lansky kaže:

    Da, tako je bilo. U Matije Gupca su premešteni autobusi za prigradska naselja nakon što je 1976. godine izmeštena pijaca iz te ulice. Žao mi je što posle toga ta ulica nije dobila onu pažnju koju zaslužuje. Zadnjih godina je investirano u stare objekte ali u parteru je ostala ista kao i kada je bila stanica.
    http://www.gradsubotica.co.rs/wp-content/uploads/2016/12/stara-autobuska-stanica-matije-gupca.jpg

  3. Lansky kaže:

    Na Senćanskom putu srušena je mala Lička ulica da bi se dobio prostor za novu stanica.
    http://www.gradsubotica.co.rs/wp-content/uploads/2019/04/suboticatrans-6.jpg
    http://www.gradsubotica.co.rs/wp-content/uploads/2019/04/rusenje.jpg

  4. Istina... kaže:

    Zašto je ukinut tramvaj?

    Autobusi su:

    – bučniji (narušavaju zdravlje)
    – zagađuju (narušavaju zdravlje)
    – troše dizel (stvaraju profit petro-dolara)
    – dizel je skuplji od električne energije

    U Antisistemu sve je naopako. Sve u „korist“ građana.

  5. croat kaže:

    Sve nekako treba gledati kroz istorijski kontekst, momenat kada Subotica izbacuje tramvaje je doba jeftinog goriva, suboticki tramvaji su u to doba bili krsine , za nova vozila i obnovu linija bile su potrebne ogromne pare. Infrastruktura za autobuse je neuporedivo jeftinija, vozila su jednostavna a autobus je fleksibilniji, moguce je menjati linije na mesecnoj bazi maltene bez izdataka. Sa danasnje perspektive to je bio idiotski potez ali to je kada nemas politicare vizionare nego poluretardirane namesnike. Nazalost Subotica nije bas imala uvek vizionare na celu, eto recimo sad za trenutacnog gradonacelnika tesko bi covek mogao da kaze da je vizionar.

  6. ffilozoff kaže:

    Bilo je TO lepo vreme,kad se sesticom islo do zadnje stanice,do vikend naselja!!! Vikend naselje predivno,u sumi,vikendice od raznih fabrika neobicne i prelepe….Palic,cist,krcat SUBOTICANIMA,tereni za sport prepuni,restorani prepuni..radjale se ljubavi,sviralo na gitari,nocno kupanje…ehh..P.S.-mozda napraviti i reportazu o SUBOTICKOM vikend naselju,delu srca svih SUBOTICANA!!!

  7. Istina... kaže:

    Croat stvari predstavlja jednostrano i interesno. Opravdava lose poteze. Besmisleno je sa takvima raspravljati. U to vreme postojala je ponuda Cehoslovacke da urade novu tramvajsku mrezu i daju nova vozila. Odbijeno je. Postojao je plan za uvodjenje trolejbusa. Odbijen je.

    Izabrano je „najbolje“ resenje, vec sam napisao zasto.

  8. Taky laky kaže:

    Oni odbornici koji su sinoc „čuvali“gradsku kucu sigurno pojma nemaju o ovome jer su u to vreme cuvali ovce po planinama.Daleko odavde.

  9. croat kaže:

    Gledam slike i neko je zaista morao bit genijalac da napravi autobusku stanicu na trgu ispred gradske kuce!
    Danasnja autobuska ima dobru poziciju u odnosu na izlazku iz grada, steta samo sto nije mogla bit nesto blize zeljeznickoj stanici.

  10. Kertvaros kaže:

    @ Croat,

    Autobuska stanica ispred Gradske kuce nije ni genijalna ali ni glupo plasirana. Ona proizilazi iz proste svrsihodnosti. Stvari treba posmatrati uvek u kontekstu njihovog vremena i doba u kome su nastajala. Podjimo od cinjenice kako je trg izgledao. Nista narocito, stavise dosadno i monotono. Ono par autobusa mu je davalo jos i neki gradski image. U ono vreme su ljudi imali daleko vaznijih egzistencijalnih problema i niko nije imao ni volje ni vremena da se bavi urbanom estetikom. Gradska kuca je bila jedan centralni pukt. Ljudi koji su koristili autobuse su bili po pravilu iz okolnih sela i naselja. Njih je put u Suboticu vodio u opstinu, sud, SUP, i slicne institucije. Sve je to bilo na udaljenosti od samo nekoliko koraka jedno od drugog. Takodje su sve vaznije prodavnice bile skoncentrisane na jednom relativno malom prostoru u ulicama koje su bile direktno u blizini trga i mogle su se odatle brzo i komotno obilaziti i tamo do mile volje trgovati. Suboticani su malo i retko koristili te prigradske autobuske linije. Eventualno oni sa daleke periferije koji su u administrativnom smislu bili Suboticani. Suboticke distance u samom gradu su prilicno kratke. Manje – vise sve se moze obaviti peske za nekih 20 ili 30 minuta. Meni je trebalo od nase kuce u Kertvarosu do skole u Felegijevoj ulici oko 20 minuta peske. Ostali ciljevi nisu bili mnogo udaljeniji. Za nesto vece gradske distance , koristio se je tramvaj. Na samim slikama autobuski saobracaj deluje mnogo frekventnije nego sto je u naravi stvarno bio.
    http://www.gradsubotica.co.rs/wp-content/uploads/2019/04/autobus.jpg

  11. Istina... kaže:

    Antisistem je ukinuo tramvaje.

OSTAVITE KOMENTAR