Imenik uličnih devojaka u Subotici

Kada se jedan, danas poznatiji subotički prodavac knjiga našao u Budimpešti u društvu jedne prostitutke, to nije bilo njegovom voljom već se zbilo da je njegov drugar ušao u haustor sa njenom koleginicom, a on nevoljan ostao da čeka, odbijajući mogućnosti koje mu je ova prodavačica ljubavi nudila. Stojali su tako u nelagodnoj tišini kada je ovaj čestiti momak, nemajući na umu ništa pametnije, upitao:

– Znaju li tvoji roditelji gde si ti sad?

-Nećemo o tome razgovarati – bio je njen ogdovor.

Niti je on umirao da sazna odgovor, još je manje njoj bilo do takve teme, te se tišina vratila u pustu i mračnu budimpeštansku ulicu.

Slična pitanja se nameću i onome ko prelista „Imenik uličnih devojaka“ koji je vodio subotički Gradski fizikat 20-ih i 30-ih godina XX veka. Pitanje bi bilo – znaju li unuci ovih žena šta su radile pre rata?

Korzo, dvatesetih godina

szabadka-subotica-rekord-subotica

Dve knjige koje čuva Istorijski arhiv Subotice, sadrže popis imena, mesto stanovanja, godine i zdravstveno stanje ovih mladih žena. Stotine imena i prepoznatljivih subotičkih prezimena svih nacionalnosti, uz još neka pored kojih stoji: Beograd, Zagreb, Ljubljana ili neka manja mesta Kraljevine Jugoslavije. Jedan broj su maloletnice, a većina je između 20 i 40 godina starosti. Pored imena su i adrese na kojima su prijavljene. Sve te adrese i danas postoje. Najviše ih je u Topničkoj (danas Zaharija Orfelina). Od tridesetak kuća u čak deset stanuju ili rade prostitutke. Ako pretpostavimo da su neke imale potomstvo, teško je verovati da njihovi potomci znaju ovaj deo porodične istorije. To nije bio posao kojim se sticala penzija, kad tad su morale početi da žive od nečeg drugog. Ni vlasnicima kuća koji su danas na tim adresama, ne bi bilo milo da znaju ovakvu prošlost njihovih domova.

IMG_9513

Subotički istoričari koji su proučavali staru štampu, onu na mađarskom i onu na srpsko-hrvatskom, kažu da se dosta toga može saznati u sudskoj i policijskoj hronici koju novine prate. Lepo se vidi kako javna kupatila Fekete i Hajzler posećuje radnička klasa (šegrti) nasuprot verovanju da su to bila mesta za gospodu. Kabine kupatila su bile mesta pogodna za sprovođenje nemorala. Ovo su lokacije gde policija povremeno ima posla.

Usmeno predanje starijih o posleratnom vremenu, preciznije o godinama pred ukidanje ova dva javna kupatila, kaže da tamo nisi smeo ispustiti sapun. Previše je bilo nasapunjanih tipova istopolne orijentacije. I za Fekete kupatilo su govorili da je pred zatvaranje bilo stecište homoseksualaca.

Hajzler kupatilo

hajzler

Odgovor na pitanje zbog čega je u Subotici bilo posla za više stotina prostitutki, takođe treba tražiti u istorijskom kontekstu. To je vreme često dogovorenih brakova, ili onih bračnih veza koje su bile uslovljene nacionalnom ili staleškom pripadnošću. Mlad muškarac nije imao puno prilika za iskustva sa drugim ženama. Oni koji su to mogli sebi da priušte, imali su ljubavnice koje su izdržavali. Konkubinat je i danas opstao u jednom obliku koji se ne može nazvati prostitucija, ali podrazumeva materijalnu pomoć i poklone.

drapsinova hajzler kupatilo

Previše je vremena prošlo da bi „Imenik uličnih devojaka“ mogao nekog da kompromituje. Koliko god njima tada bilo lakše da se bave tim zanatom nego poštenim radom, u jednom trenutku su morale prestati sa tim biznisom bilo zbog posleratnih zakona, bilo zbog zakona prirode. Njihove porodice, kao i svaku drugu sramotu, verovatno su zakopale duboko u zaborav. Ove knjige nisu nastale da čuvaju svedočanstvo o tome, već kao zdravstvena evidencija. Stoga ostaju na polici „NEŽELJENA ISTORIJA“.

 



KOMENTARI

  1. amacak kaže:

    „Koliko god njima tada bilo lakše da se bave tim zanatom nego poštenim radom“

    nije mi jasna ova rečenica. šta je nepošteno u razmeni novca za uslugu u privatnosti, bez prisile i pod uslovom da su obe strane punoletne?

  2. Dvostruki moral kaže:

    Poslednje bice na planeti kojemu je stalo do seksa i koje o seksu razmislja je – prostituka. Kao sto zaposlenom u poslasticarnici kolaci izlaze na nos, isto tako i prostituki je seksa preko glave i jedva ceka da uzme lovu, i musteriji sto pre vidi ledja. Druga prica su muska klijentela. Oni odlaze kod prostitutke, i placaju, ne da bi kupili seks koliko da bi kupili iluziju koja ce potkrepiti njihov ionako slabasni i krzljavi muski ego. Kao sto igrac na lutriji kupuje srecku i sve do izvlacenja, u svojoj masti rasporedjuje milione, isto tako i musterija kod prostititutke kupuje iluziju da je pravi i neodoljivi muskarac kome se zena potpuno predaje i radi sve sto on hoce (naravno za pare) ali tu cinjenicu on jednostavno apstrahuje. Prostitucija je zgodan ventil kojim ispustaju paru frustrirani klijenti koji su nemocni pred jednom zgodnom atraktivnom obrazovanom i emancipovanom zenom. Komplekse koje imaju pred atraktivnim i emancipovanim zenama lece po pravilu kroz prostituciju. Prostitucija se javlja u svojim nebrojenim fasetama i necemo se upustati u detalje. Mozda bi danas potomstvu bilo neugodno saznanje cime se bavila baka u mladosti, a mozda i ne. Cesto puta jabuka ne pada daleko od stabla. Mi smo kao ucenici odlazili sa skolom u Fekete na plivanje. Put do bazena je isao preko tzv. „Salona“ gde su starija gospoda sa golim straznjicama i samo jednom malom keceljicom preko polnog organa pomno i sa razrogacenim ocima pratili naš „mimohod“. Da li je pri tom nekome od njih i potekla slina na usta nije primeceno. Ljudi ko ljudi vole novac, da li dolazi od prostitucije ili od izdavanja soba za prostituisanje, to uopste nije vazno. Novac ne smrdi a jos manje poznaje moral.

  3. igor kaže:

    @ Dvostruki moral
    odavno nisam pročitao bolji komentar…..

  4. drug B metač tavana z'Đurđina kaže:

    Kurvašag kao pojava je neiskorenjiv.Neki psiholozi su iznosili mišljenje sasvim suprotno ovom što piše „dvostruki moral“,naime,da je baš seks glavni motiv žena da se time bave(ne računajući one prisilno vrbovane).E sad,šta je prava istina nisam siguran.Na kraju krajeva,postoji i muška prostitucija na koju se takav princip kao što navodi „dvostruki moral“ sigurno ne može primeniti,jer muška prostitutka sasvim sigurno ne može funkcionisati ako mu se ne „digne“,a da bi se to dogodilo mora postojati strast.Verovatno kod žena nije ništa drugačije.U svakom slučaju,prostitucija je društveno negativna pojava.

  5. amacak kaže:

    boje se „obrazovanih i emancipovanih“? možda ima i takvih ali mislim da više ima onih koji ne plaćaju da ona ostane tih sat vremena nego da posle ode bez daljih komplikacija.

  6. Zx kaže:

    Hmmm..zar zaista mislite da ce vam se i jedna zena „predati“ i biti vasa na duzi ili kraci rok ako joj ne placate ?!?Postoje izuzeci,naravno,ali oni su tu da potvrde pravilo.Prostitucija je posao gde su pravila jasno definisana i u tim relacijama,generalno,ima manje neiskrenosti no unutar malogradjanskog moralnog diskursa koji vi ovde predstavljate kao argumentum pro hominem ispravan..

  7. Dvostruki moral kaže:

    Poenta moga komentara je da je prostitucija nesto sto nema nikakve veze sa seksom. To je samo surogat seksa i oni kojima je takav seks dovoljan i odgovara, mogu i da kupe plasticnu lutku i po potrebi je naduvaju i izzivljavaju svoje nagone. Posle samo ispuste vazduh i odloze „ljubavnicu“ u fijoku. Onda „ona“ lepo lezi u fijoci, ne pravi nikakve komplikacije, ne trazi da joj platis pice, nije ljubomorna, vladaju jasni odnosi, nema laznih moralnih dilema, a i trosak je mnogo manji jer takvu lutku platis samo jednom i onda eksploatises njene sex-usluge jos duze vremena sve dok ti ne dosadi.

  8. hahahha kaže:

    Ulica Zaharija Orfelina se nalazi kod terena u Prvomajskoj ulici. Cuo sam price da je tamo bila ulica crvenjih fenera ali sve do sada nisam verovao u tu pricu, mislio sam da me moj deda samo zeza

OSTAVITE KOMENTAR