Ograničiti boravak na otvorenom, posebno ujutru i uveče

Institut za javno zdravlje Srbije „Dr Milan Jovanović Batut“ izdao je povodom zagađenja vazduha u gradovima u Srbiji preporuke građanima da ograniče boravak na otvorenom prostoru, posebno u jutarnjim i večernjim satima.

Istovremeno, u saopštenju na sajtu ove ustanove navodi se da Ministarstvo zdravlja i Institut za javno zdravlje Srbije apeluju da nema potrebe za panikom, već ukazuju na značaj primene navedenih mera zaštite u uslovima aerozagađenja.

„Trenutno urbano aerozagađenje u našoj zemlji uglavnom je čestičnog tipa (PM10 čestice). Beleži se variranje koncentracija čestica u toku dana u zavisnosti od prisustva izvora zagađenja. Ove koncentracije zagađenja zavise od klimatskih uslova na određenoj teritoriji i uobičajene su za ove vremenske uslove i zimski period“, navodi se u saopštenju.

Na koncentracije i trajanje čestičnog zagađenja utiču niske temperature vazduha, visok vazdušni pritisak, uspostavljanje temperaturne inverzije, što se registruje u zimskom periodu, najčešće u ranim jutarnjim časovima i uveče.

Prema potvrđenim informacijama iz zdravstvenih ustanova, kako se dodaje, broj dece koja su primljena na lečenje nije povećan, već je ovaj broj uobičajen odnosu na onaj koji se beleži u prethodnim godinama u istom vremenskom periodu.

Uzroci aerozagađenja su kućna ložišta, grejanje na fosilna goriva, veliki broj motornih vozila, sagorevanje lignita niskog kvaliteta, neracionalno i neefikasno trošenje energije, neefikasne tehnologije sagorevanja fosilnih goriva, neadekvatno održavanje industrijskih postrojenja i drugo.

Ministarstvo zdravlja i Institut za javno zdravlje Srbije ističu da nema potrebe za panikom, i ukazuju na značaj primene navedenih mera zaštite u uslovima aerozagađenja.

 

Tanjug



KOMENTARI

  1. ludom radovanje kaže:

    Na zagađenje utiče i beda u zemlji, kao neposredna posledica lopovluka. Samo lakše je okriviti zimu, januar i maglu.

  2. Sati kaže:

    Uobičajene su magle za ovo doba godine. Sećam se da smo kao deca govorili možeš je po hlebu mazati.

  3. Dr sc. tro. Stormwatch kaže:

    „Trenutno urbano aerozagađenje u našoj zemlji uglavnom je čestičnog tipa (PM10 čestice)“

    A sto narodski ne kazhete da su to chestice od vasheg popularnog i voljenog govnjivog DIZELA koga svi toliko volite da vozakate i da se dizel motorom hvalite.

  4. Punisher kaže:

    Treba svakog priljuciti na gasni sistem ko hoce i to besplatno, dati subvencije na kotlove i radijatore i drzati cenu gasa na normalnom nivou i vec bi bilo bolje. I narodu jer greje se jeftino i cisto, ne mora da lozi, a i drzavi jer ce povecati prodaju gasa. Samo jbg cobani vode glavnu rec u drzavi a kod njih razmisljanje ne ide bas kako treba. Klize im kulplung

  5. Gasometar kaže:

    @ Punisher

    Tvoja ideja je dobra. Istina nije bas nova niti retka u danasnjem marketingu. To se u strucnim krugovima naziva Rockefellerov princip. Taj gospodin je svojevremeno narodu prodavao budzasto ili cak poklanjao petrolejske lampe. Naravno petrolej su kupci mogli dobiti samo kod njega. Danas je slicno sa mobilnim telefonima. Dobijes telefon za badava, naravno pod uslovom da sklopis i odgovarajuci ugovor. Sa stampacima je isto tako. Jeftini su do bola ali farba za njih je skuplja od ljudske krvi. Takodje u apotekama prodaju dijabeticarima merace secera u krvi po nekakvim simbolicnim cenama, ali sve ono sto uz njih ide indikatori sl. i koriste se svakodnevno u vecim kolicinama, ima svoju odgovarajucu (visoku) cenu. Ako drzava Srbija nema nameru da subvecionise grejanje na gas, kao trenutno najcistije, onda je i ona odgovorna za trovanje stanovnistva. Prema tome gradjani treba da preduzmu odgovarajuce pravne mere radi zastite vlastitog zdravlja.

  6. Trovach kaže:

    @Stormwatch…Mislim da motorna vozila ne uticu bitno na aerozagadjenje. Naravno, najgora su bas jako neispravna vozila koja zagade i zadime vise od 100 ispravnih. Leti je zagadjenje mnogo manje, tako da je lozenje kojekakvog otpada najveci problem. Ugalj takodje jako zagadjuje, a drva ipak dosta manje. Najbolje bi bilo da se omoguci sto vecem broju domacinstava da koristi gas, a trebalo bi vise raditi na termoizolaciji jer, kako kaze jedna poslovica:“Jedan ustedjen dinar vredi kao dva zaradjena.“ U ovom slucaju bi ta usteda vredela bar trostruko jer nas zagadjenje jako skupo kosta.

  7. Realan kaže:

    Naravno da ce biti zagadjeno kad se stoka greje na plastiku i traktorske gume sa otpada..

  8. Kinta kaže:

    Znaci svi krivi,sem Kineza u Smederevu i Boru.

  9. Dr sc. tro. Stormwatch kaže:

    @Trovach
    „Stormwatch…Mislim da motorna vozila ne uticu bitno na aerozagadjenje.“

    To su isto tvrdili u Stuttgartu godinama prodavajuci govnjivi prljavi dizel za velike novce a grad godinama uzastopno bio najzagadjeniji grad u DE. Razmisli malo sta pricas.

  10. ludak kaže:

    ja sam bio nedavno na tehickom pregledu sa mojim starim autom. Posto mi je odavno izvadjen katalizator, jer je majstor smatrao da tako treba a nista me nije pitao…izmerili mi neku vrednost od 10 necega prilikom merenja izduvnih gasova a trebalo bi da je oko 0.5
    Mada ja prelazim godisnje mozda 4000 km pa i nisam neka steta.
    Jedite govna sa ovim smesnim pricama.
    Ova histerija trenutna u nasoj drzavi je samo zato da uskoro uvedu neke ekoloske takse za sve gradjane da bi prikupili lovu za novu pljacku.
    Kada je uveden euro motor 2 onda je on smatran cudom ekoloskih standarda a sad eto nije ni euro5 standard dovoljan…hhahahhahahhah

    JOs jednom ponavljam ovim sa vlasti…najedite se govana

  11. Trovach kaže:

    Stormwatch…I dalje tvrdim da je lozenje veci zagadjivac od motornih vozila. Videcemo da ce se kvalitet vazduha znatno popraviti kada prodje grejna sezona. Naravno, neispravna vozila zagadjuju kao 100 ispravnih, a mozda i vise.

  12. Axantas kaže:

    @ ludak

    Ekoloskoim taksama se ne resavaju ekoloski problemi. To je isto kao kada bi se uvele takse za kriminal i tako resio problem svih vrsta kriminala. Ekologija je jedno vrlo kompleksno pitanje i njeni problemi ne nastaju tek tako naprasno, a jos manje se naprasno resavaju novcem. Ja ne zelim da raspirujem nikakve teorije zavere ali ostaje cinjenica da su ekoloske takse iskljucivo tema u zemljama koje su na ruti i udaru glavnog talasa migracije, i pojavljuju se nekako u isto vreme sa migracijom.

  13. Dr sc. tro. Stormwatch kaže:

    @Ludak

    Nadam se da ce svi govnjivi dizeli biti pod hitno zabranjeni u Srbiji. Samo Euro 6 motori najnovije revizije…pa ko hoce dizel nek se vozi.

  14. Istina... kaže:

    @Axantas

    Te takse na kriminal postoje. Zovu se kazne. Nijedan namet (kazna, taksa, porez, akciza…) ne rešava nijedan problem. Cilj je otimačina tuđeg. Problemi se rešavaju stvaranjem zdravih društava ali ona nisu interes onih koji po svetu čine zla, koji ljude smatraju stokom, goyimima.

  15. Dr sc. tro. Stormwatch kaže:

    @Mali shizoidni nazi multinik shovinista

    A zdravo drushtvo po tebi predstavlja model nacionalshovinisticke zemlje u kojoj vlada jednoumlje, antisemitizam i rasizam i u kojoj zivi samo jedna rasa, nacija i vera dostojna zhivota, ta nacionalshovinisticko klerofashisticka zemlja u losim je odnosima sa svim komsijskim zemljama i potpuno je izolovana od ostatka sveta – shto ce reci, pod zdravim drushtvom podrazumevash vukojebinu u kojoj postoji jedan diktator koji se pita o svemu – koji je sam i narod i vlast i sud i chast… jesam pogodio tvoju zemlju iz snova? I ja i ti znamo da jesam.

OSTAVITE KOMENTAR