Pismo Sonje D. o zarazi koja se širi, čupavcima i drugo

Svi su protiv plesa “Orfeja”, ali niko ništa ne preduzima da se on ukine ili promeni. Za ovo kratko vreme uspeli su da zaraze skoro svu omladinu i u svojoj okolini osećam kako se ta zaraza sve više širi – piše Subotičkim novinama omladinka Sonja D.

Ovde je navedeno celo njeno pismo koje je napisala 1965. godine  nezadovoljna svojim vršnjacima. Potom sledi odgovor koji bi joj poslali danas kada bi to bilo moguće. Odgovor iz budućnosti poslat u 1965-tu.

zenski strand sezdesetih

Druže uredniče !

Moje je mišljenje da mi u Subotici nemamo ni jedno mesto gde bi nam se pružila mogućnost za zabavu na nekom pristojnijem nivou. Zato su poslastičarnice i „šizilište“- kako se zove ples kod “Orfeja” – uvek prepune. Na ovo mesto dolaze čak i oni omladinci i omladinski rukovodioci koji bi mogli nešto preduzeti da dobijemo mesto na kome bi se mogli zabavljati na svoj način, onako kako to dolikuje omladini.

I meni je neshvatljivo kakva je to strast da se na plesu skače do besvesti celo veče i viče, galami toliko da kasnije tri dana nemate glasa. Zar ne bi bilo lepše kada bi mogli imati i svoju omladinsku koncertnu dvoranu gde bi slušali muziku koja zaista vredi, a ne bilo kakvo urlikanje? Međutim, nas ovako svi kritikuju, a niko se ne potrudi da nam pruži kvalitetniju zabavu. Nama je u ovom slučaju potrebna podrška starijih.

orfeji

(plakat iz arhive Tihomira Mišića)

Svi su protiv plesa “Orfeja”, ali niko ništa ne preduzima da se on ukine ili promeni. Za ovo kratko vreme uspeli su da zaraze skoro svu omladinu i u svojoj okolini osećam kako se ta zaraza sve više širi. Verujem da je već sve manje onih koji dele moje mišljenje, a više onih drugih koji su za zabavu po receptu “Orfeja” i sličnih.

Ako već nemamo mogućnosti  za kvalitetniju i sadržajniju zabavu, zašto ne bi radili nešto korisno za to vreme?  I još nešto: neki delovi grada puni su mojih istogodišnjaka, pa i starijih, koji ništa drugo ne rade sem što se okupljaju po ćoškovima, puše, pričaju, ometaju prolazak građana. Izgleda da su sa tim svojim besposličarenjem toliko „zauzeti“ da ne stignu otići ni do berbera, već tako obrasli u kosu liče na čudovišta. Kažu, navodno, da se ne šišaju zbog visokih cena berberskih usluga, a ja imam ideju za njih: neka se manje puši, pa će preostati novca i za šišanje. Ja predlažem da se i ovakvim predstavnicima naše generacije nešto ozbiljnije preduzme. Drugarski pozdrav,

Sonja D.

sezdesete u subotici

Poštovanja Sonja,

da sam mogao da ti javim iz budućnosti šta je sve sledilo narednih 50 godina, napisao bih ti sledeće reči: Svi pokušaji da se omladina upristoji nisu dali nikakvih rezultata. Kosa je postojala sve duža iako su Orfeji izašli iz mode krajem šezdesetih. Šizilišta su se preselila u disko klubove gde su se slušale ploče. Krajem šezdetih je Olivera Katarina obukla neverovatnu mini suknju u tv spotu i više ništa nije bilo prekratko. Sedamdesetih su muškarci počeli da puštaju i bradu i brkove. Devojke su prestale da nose grudnjake.

Osamdesetih su neki mladići počeli da farbaju kosu. Pojam “pankeri” ne bi mogla da pojmiš 1965 –te. I muškarci su počeli da nose minđuše.

Polovinom devedesetih je omladina u šizilištima prestala da peva na sav glas jer je u modu ušla muzika i ritmovi bez pevanja.  Po celu noć se neumorno đuska uz ritmove, nema nikakve priče. Mnogi muškarci su počeli da se šišaju na ćelavo, što je u tvoje vreme bilo rezervisano za robijaše.

Sonja, ne bi mi verovala, danas sam video čoveka istetoviranog po licu, i jednog drugog  po vratu.  Tetovira se i staro i mlado. U modi su i minđuše na raznim delovima lica i tela. Tvoje vreme danas važi za jedno vrlo pristojno vreme a tvoji vršnjaci za ozbiljne ljude. Ako u nečem bolja ova generacija, mogu da kažem da češće idu kod berbera i malo ko puši.

twist zabava nepker

 

 



KOMENTARI

  1. Covek iz poslasticarnice Plavi Jadran kaže:

    Danasnja omladina voli liksuz. Ona ima lose manire, prezire autoritete, nema respekta prema starijim ljudima, i brblja okolo umesto da nesto korisno radi. Mladi ljudi ne ustaju vise kada neko stariji udje u prostoriju. Oni protuslove svojim roditeljima, razmecu se u drustvu, prozdiru sve slatkise sa stola, sede sa prekrstenim nogama i tiranisu svoje ucitelje.
    Grcki filosof Sokrat * 469 – + 399 pne.

    Dakle aktivistkinja Sonja D. je bila sa svojom kritikom u najboljem drustvu, mada najverovatnije ni sama to nije znala. Da je tih godina stariji svet bio ugladjen i da je pazio na sebe i svoje izrazavanje – to stoji. Sami izrazi kao „Siziliste“ i “ siziti“ imaju u stvari vrlo vulgarnu etimologiju. Naime ti izrazi dolaze od „Popizditi“ – omladina je skroz popizdila i pizdi u pizdilistu, ali to niko nije tako izgovorio – rekao bi siziti a svako je znao na sta se zapravo izraz odnosi. Aktivistkinja Sonja D je zaboravila da napomene jos jednu „ruznu“ pojavu u socijalistickom drustvu. Omladina je svake veceri slusala Radio-Luksemburg na kratkim talasima, pratila najnovije muzicke tokove u Zapadnoj Evropi, a nadlezne vlasti nisu nista cinile da takvu pojavu sprece.Sukob generacija postoji od pamtiveka i postojace dok je sveta i veka. Jednostavno vreme, moda i obicaji koji su vazili kada smo rodjeni nece biti isti kada jednog dana umremo. Mlada devojka iz 1964 bi umrla od sramote kada bi joj se video donji ves. Danasnja mlada devojka cini sve da joj se sto bolje vidi kakav donji ves nosi. Istina mora se priznati da je danasnje drustvo daleko tolerantnije i otvorenije nego pre pedeset godina, a ono koje ce doci u sledecih pedeset godina mozda uopste nece biti tolerantno, nego vrlo ustogljeno i puritansko. Jedan Francuski knjizevnik cijeg imena ne mogu trenutno da se setim je rekao – Bilo bi lepo kada bi covek svakih sto godina mogao da ustane iz groba, procita novine i popije kafu. Ja bih dodao da bi kafu na brzinu popio, novine ne bi procitao do kraja i pod hitno se vratio u grobnicu.

    PS mozda bi jednom Lansky mogao i da se pozabivi temom o ljudima koji su nekad cinili satave, Orfeji, Komete, Faraoni i ostale. Gde su ti ljudi danas i kakva je njihova sudbina ?

  2. Dva u jedan kaže:

    Čoveče iz poslastičarnice, samo jedna mala ispravka a možda i ja grešim ali čini mi se da šiziti i šizilište nema veze niti dolazi od pizditi, popizditi niti popizdilište, nego od bolesti koja se zove šizofrenija. Tako da onaj ko ima šizofreniju, on „šizi“, što je uopšte žargon za ludovati, ponašati se nenormalno, pa su tako onda za omladinu koja skače i trese glavom govorili da „šizi“ (ispoljava šizofreniju) a mesto na kojem to radi dobilo je naziv „šizilište“. Zabava takve vrste postala je „šiz“. Izraz popizditi i popizdio se uvrežio za nekoga ko pobesni zbog nečega, „pukne mu film“. Je l tako? Jeste, rekao bih.

  3. Lansky kaže:

    O protagonistima muzičke scene u Subotici građu skuplja moj drugar Tihomir Mišić, statističar po profesiji a i u slobodno vreme. Ono što znam je da su jedan za drugim sa životne scene otišli su Karlo Kapista, Deki Đorđević i Meda Erdeg, pioniri subotičkog rock’n’rolla, bit muzike, bitlmanije ili kako se to onda zvalo. Kada neko prevali sedamdeset, ne može se reći da je otišao prerano, međutim, teško je prihvatiti da ta muzika i moda više nisu stvar mladih. Pogotovo što su pripadnici te generacije postali ljudi za koje se danas teško može reći da su nekad nosili dugu kosu ili mini suknje. Svaka generacija je po malo osvajala slobode za sebe ali i za one koji dolaze. Drugim rečima, ne bi se sadašnji omladinci danas farbali i nosili koješta na sebi da pedeset generacija pre njih nije istrpelo maltretiranje i pritiske da se dovedu u red.
    http://www.gradsubotica.co.rs/wp-content/uploads/2017/09/mladi.jpg
    http://www.gradsubotica.co.rs/wp-content/uploads/2011/07/sixties-at-palics-w.jpg

  4. Dva u jedan kaže:

    Da, imaš još i varijantu „šizika“ i „šizer“, koje su danas u govoru retke.

  5. Covek iz poslasticarnice... kaže:

    @ Dva u jedan
    Koren reci „siziliste“ nalaziti u reci sizofrenia je vrlo verovatno i utemeljeno. Moja pak tvrdnja dolazi iz cinjenice da je stariji oblik reci „siziliste“ glasio „siz(D)iliste“ i uopste siz(D)iti i tsl. S toga mi se cini da je to blize mojoj varijanti. Bilo kako bilo, utvrditi etimoloski koren jednog izraza iz ulicnog zargona je sa 100% sigurnosti vrlo tesko. Mislim da se obadve varijante mogu uzeti u obzir i da mogu egzistirati jedna pored druge. Kroz dve ili mozda tri generacije rec vise niko nece poznavati a jos manje njeno znacenje i njene korene.

  6. Dva u jedan kaže:

    @ Čveče, izvinjavam se, ali iako sam po godinama svedok tog vremena nikada i nigde do sada nisam čuo da je neko rekao „šiz(D)ilište“ ili „šiz(D)iti“, mada nije isključeno. U nekoj strogo lokalnoj varijanti – komšija sa govornom manom, ili slično. Znao sam jednog kada su se pojavili snek-barovi koji nije znao da izgovori „snek-bar“ nego je ono što je pisalo „sneck-bar“ izgovarao kao „šnecks-bar“. Valjda mu tako bilo lakše.

  7. Stevan DREN MLINAREC kaže:

    SVOJEVREMENO I JA SAM BIO DEO TOG I TAKOG ZIVOTA U SUBOTICI. KAD SAM ZAVRSIO TEHNICKU SKOLU JEDINI IZBOR STO SAM IMAO BIO JE OTICI IZ SUBOTICE … I DANAS O SUBOTICI I NA SUBOTICU GLEDAM IZ DALJINE … NA ZALOST !!! – Stevan DREN MLINAREC mob. 00385996336336

  8. Stevan DREN MLINAREC - 00385916336336 kaže:

    NEKAD SAM I JA BIO DEO TOG I TAKVOG ZIVOTA U SUBOTICI … TEHNICKU SKOLU KAD SAM ZAVRSIO NISAM IMAO DRUGOG IZBORA OSIM OTICI IZ SUBOTICE – I SAD NA SUBOTICU I O SUBOTICI SLUSAM … NA ZALOST -SAMO IZ DALJINE !!! stevan.dren.mlinarec@gmail.com

  9. Glišić Selimir kaže:

    Gucan Zvekan je bio legendarni vokal koji se povremeno vraćao iz Londona u Suboticu da otpeva nekoliko hitova u pratnji „STRENDŽERSA“ 1968, 1969, 1970…

OSTAVITE KOMENTAR