Slatko subotičko

Subotica je u vreme Austro-Ugarske bila pod „hegemonijom“ bečkog stila pripremanja slatkiša , ali ulaskom u novo kraljevstvo 1918. pridružili su se i orijentalni specijaliteti. Došli su Albanci, Goranci i Makedonci, tradicionalni pečalbari i doneli burek, baklave, tuljumbe…da zauvek tu ostanu. Namerno pominjem burek iako nije slatkiš jer je postao nešto nezaobilazno. Iako brza i jeftina (i masna) hrana, svojim obožavaocima predstavlja kult.
(Pedi Ešdaun, bivši gubernator Bosne: “Burek spada u pet najboljih jela u svetu.“) Nekada se mogao kupiti i kod prodavaca koji su vukli limena kolica napunjena tepsijama, kao što su i sladoledžije imale pokretnu „radnju“.

 
Najstarija poslastičarnica danas je Pelivan (1923.) koji se tridesetih nalazio u Nićin palati na KORZOu. Na tom mestu je posle rata pola veka bila poslastičarnica Dubravka.

 

Pelivan na Korzou (pre rata)
Slika
Ispred Dubravke pedesetih
Slika
Ipak, ono što je najsnažnije ušlo u kolektivno pamćenje, što zauvek pamti svako ko je bio dete u velikoj Jugoslaviji, to je subotički PIONIR.

 

 

Pit’o gavran na drvetu čvorka
šta to znači Velika četvorka?
Slatko, slatko kao optimizam
Hajduk, Zvezda, Dinamo, Partizan
Zvezda, Hajduk, Partizan, Dinamo
Pravi PIONIR iz Subotice samo*

 

*(reklama iz 80ih za čokoladice Velika četvorka)

 
Kao početak se računa mala manufaktura za proizvodnju bombona porodice Ruff 1916. godine. Kao i mnogi njihovi sunarodnici Jevreji, marljivi i preduzimljivi, prenoseći znanje sa generacije na generaciju, za deset godina postali su najpoznatija fabrika za proizvodnju bombona i čokolade u Jugoslaviji. Fabrika se širi i modernizuje, zapošljava 55 radnika ima prodavnice u Beogradu, Novom Sadu, Velikom Bečkereku, Pančevu i Osijeku a prodaje robu i preko trgovačkih putnika.

 

stara fabrika
Slika

Slika
Ruff bombonjera
Slika

Posle rata 1946. godine, fabrika je nacionalizovana a Ruffovi su se iselili. Od 1948. to je „Tvornica čokolade i bombona Pionir“ iako će još godinama na štanglama čokolade biti utisnuto RUFF jer su korištene stare mašine.
Slika
Sedamdesetih, Pionir se seli u novu zgradu. Poslovna politika nije ni malo „socijalistička“. Dobre reklame, novi proizvodi i sve ono što danas zovemo marketing, bilo je na najvišem nivou. Neki proizvodi nisu opstali (npr kremić KREMITA i KREMITA MIX) ali su neki zacementirali svoju poziciju na tržištu za sva vremena. Tu pre svega mislim na NEGRO bombone. Kreiran po originalnoj recepturi braće Ruff još davnih dana, sve do sad je ostao jedinstven slatkiš. Ako je Saher torta jedan od simbola Beča, Žerbo kocke jedan od obeležja Pešte, za Suboticu su to NEGRO bomboni. Mesto im je i među subotičkim suvenirima jer imaju i istoriju i tradiciju.
Slika

 


Ups!
Slika

Početkom osamdesetih, kad smo po ko zna koji put pomislili da je beda daleko iza nas, na naplatu su došle nekakve kamate i dugovi, baš kada su na svetskim berzama skočile cene nafte, kafe, kakaovca… Politika „stabilizacije“ tj. restrikcije uvozne robe i sirovina, dovela je do velikih nestašica. Mlečnu čokoladu je zamenila ŠEĆERNA TABLA, nešto što samo izgledom podseća na čokoladu. Uvoza nema, u Mađarskoj su imali samo crnu čokoladu pa tih godina PRAVA čokolada dobija mitske razmere. Nova generacija dece samo iz priče zna o čokoladi sa lešnicima, Galebu i ostalo, dok su Toblerone i Nestle kao legenda o Svetom Gralu. Uzgred rečeno, osamdesetih nije bilo ni uvoza banana pa su oni koji su pamtili to majmunsko voće nazvani BANANA GENERACIJA.
Ovo nije čokolada !
Slika
Slika
Slika

Ovo je čokolada !
Slika
Slika
Slika

DislikeLike (+11)
Loading ... Loading ...
Serbian Dental Tourism

Komentari

  1. Najbolje voće iz ovih krajeva,išlo je u Sloveniju za najbolje sokove u Jugoslaviji – Fruktal. I SUBOTIČANKA je pravila voćne sokove ali nikad nije uspela da uđe u prvu ligu prvenstveno zbog odsustva reklame i modernog pakovanja. Tetrapak ambalaža nikad nije videla SILA-sok ,kako su se zvali ti gusti sokići. Pakovali su se u najobičnije litarske boce ili male flašice od 0,25 što za jednog deliju nije ni za u oko.
    Slika
    Za to vreme na Paliću u Slovinu se puni najbolja COCA-COLA u istočnoj Evropi (zvanično).
    Slika
    Ali nigde u Subotici nisi mogao kupiti Pepsi kolu. Na TVu je reklamirao nasmejani PELE i u svim krajevima Jugoslavije je bilo ali u Subotici JOK.
    Zašto nije bilo Pepsike? Da li zato što se coca cola punila na Paliću u Slovinu? Ko zna!?
    Treba znati da je od poznatih pića tada bila još Coca Cola, Jupi, Cockta i Shweps. Pakovano samo u malim bocama,bila je to vrlo dragocena tečnost.

    Kasnije su došli i sokovi u prahu. Flavoraid je sedamdesetih bila neka farba kojom se bojila voda zatim bi to zašećerio i to se zvao sok. Ali i to se volelo.
    Slika
    A onda, negde 1993. po gradu je počelo da se priča, da to nije više ona stara koka kola već da direktor SLOVINa (danas PODRUM PALIĆ), kupuje neki sirup od izvesnog Malinovića. Pričale su se tada razne priče ali ova se pokazala tačna.
    Posle pola godine novine su objavile da je direktor uhapšen kao i taj Malinović. Prvi je uzimao lovu od firme za koncentrat iz inostranstva a kupovao desetostruko jeftiniji bućkuriš od ovog drugog munđosa. Ono što je ostalo upamćeno je to, da je tada Palić zauvek izgubio licencu za Coca-colu.
    Neka se pomene i to da se prva coca cola u plastičnoj boci, kod nas pojavila u leto 1985. Ona se pravila negde drugo i bila je prilično skuplja nego ona u staklu.
    Postojala je i retkost zvana KOKA KOLA U LIMENCI. Najbliža mesta gde se to čudo moglo nabaviti bili su Trst i Beč. Stoga je imala kultni status među decom. Ona je za nas imala najsnažniju simboličku vrednost ZAPADA. Oni među nama koji bi putovali u inostranstvo, pamte da je to bila prva stvar koja se kupovala tamo. Mnogi su skupljali konzerve sokova i piva i slagali ih na police kao trofeje.

    Thumb up 10 Thumb down 0

  2. Slika
    Pionirov brod je uspešno prebrodio devedesete kao deoničarsko društvo da bi 1998. sramno privatizovan. To se tada zvalo RADNI STEČAJ. Firma radi uspešno do jednog petka kada radnicima, koji su deoničari, priopće da njihove deonice više ne vrede, da su otpušteni a da se u ponedeljak jave na posao oni koji su ponovo zaposleni jer fabrika i dalje radi punom parom. Direktor koji je preduzeće formalno uveo u bankrot, prelazi u Banku koja je novi vlasnik, kao u nekoj komediji. Posebno su bili smešni pokušaji režimske štampe da sve to opravda jezikom namenjenim đacima prvacima.

    Thumb up 8 Thumb down 0

  3. Pit’o gavran na drvetu čvorka
    šta to znači Velika četvorka?
    Slatko, slatko kao optimizam
    Hajduk, Zvezda, Dinamo, Partizan
    Zvezda, Hajduk, Partizan, Dinamo
    Pravi PIONIR iz Subotice samo*

    Hahaha!

    Ako je Saher torta jedan od simbola Beča, Žerbo kocke jedan od obeležja Pešte, za Suboticu su to NEGRO bomboni. Mesto im je i među subotičkim suvenirima jer imaju i istoriju i tradiciju.

    A medeno srce! :)

    Thumb up 5 Thumb down 0

  4. Slika

    Ako neko misli da je ovo na Senćanskom putu gde je sada Pionir, vara se. Ovo je u Maksima Gorkog preko puta Sarićevog spomenika, na mestu današnjeg "Tokia".
    Vise na ovom linku

    Thumb up 1 Thumb down 0

  5. "Coca cola u flašama, od litre i od četvrt litre, nije bila ono pravo. Barem to nije bila za generaciju rođenu šezdesetih godina. Toj su generaciji bili potrebni automati i konzerve. To je zato što se generacija nije sjećala vremena kad Coca cole uopće nije bilo. Generacija je živjela napredak, ali na njega nije mogla utjecati. Do napretka je uvjek stalo onima koji ga nisu doživjeli. Starijima nije do napretka jer su ga imali u svome iskustvu i jer im se čini da bi ih novi napredak poljuljao u njihovim uvjerenjima i udaljio od ideala za koje vjeruju da su ostvareni još onoga dana kada je Coca cola, svejedno kakva i u kojem obliku, stigla do naših krajeva.
    Generacija rođena šezdesetih, a upravo to potvrđuje priča o Coca coli, nije doživela da joj bude bolje nego što joj je bilo jučer. Nije doživela ni jednu revoluciju, nikakav rast standarda, penjanje po stambenoj listi ili ostvarenje i jednog kolektivnog sna. Ta generacija doživela j rat i kraj rata. Samo što kraj rata nije napredak. Napredak traži ispunjenje barem jedne, na prvi pogled nevažne i razmažene želje: da nam do ruku dođe stvar koja se u tom trenutku nalazi u rukama ljudi u velikom Svijetu. Svejedno je o kojoj je stvari riječ. Nekada je to bila konzerva Coca cole, a danas je nešto sasvim drugo. Ta je stvar, međutim, nužna da bi smo i mi znali što je napredak i da bismo osjetili čemu služe naši životi…"
    (Miljenko Jergović , Historijska čitanka 1)
    Slika

    Thumb up 3 Thumb down 0

  6. Ovo je genijalno ! Predratno pakovanje Ruff bombona.
    Cena je stvarno astronomska. Verovatno je veliki raritet. Razvijene zemlje imaju mnogo veće tržište antikviteta jer su i u prošlosti imali razvijenu industrijsku proizvodnju pa im je ostalo puno toga u nasleđe. Pakovanja industrijskih proizvoda kod nas je bilo vrlo malo, a za bombone sam mislio da sve znam. Ovo mora da je bilo ograničeno izdanje.

    Slika
    Slika

    Thumb up 7 Thumb down 0

  7. Treba javiti ljudima u Pinoiru da postoji nešto ovako, moža i kupe. Šta je za njih 2200 evra, a mogu da se hvale kako imaju dugu istoriju ili još bolje da na osnovu ovog pakovanja naprave novu ograničenu seriju slično upakovanih bombona.

    Thumb up 11 Thumb down 0

Ostavite komentar