Subotičani i njihovi ljubimci na točkovima

Sajla za gas je pukla kada je fića zastao na raskrsnici kog glavne pošte. Dva drugara su brzo izašla iz auta i odgurali kola sa glavnog puta. Nešto je moralo da se preduzme pa je jedan rešio da se podvuče pod vozilo, za šta mu je trebala neka prostirka. Drugar je izvadio iz prtljažnika jedinu krpu koju je imao a kad su je prostrli imali su šta da vide – nije to bila bilo kakva krpa već velike stare BAPSKE GAĆE.

Da bi čovek mogao da ceni komfor današnje generacije automobila mora da u svom iskustvu ima, na primer, klečanje ispred pokvarenog fiće i prostrtih gaća kod ulaza u glavnu poštu iz koje izlazi stotinu ljudi.
oldtimer subotica

Dvadeset godina je prošlo i evo nas u 2017-oj. Puno toga se promenilo. Subotički vozači staju na trepćuće zeleno svetlo kao da ne znaju da je to i dalje signal za prolaz. Ovo unapređivanje svetlosne signalizacije još je više usporilo saobraćaj koji je sve gušći.

To zbog čega ima sve više automobila, opšte je poznata stvar. Građanima su postali dostupni polovni automobili iz Zapadne Evrope po povoljnim cenama pa je konačno došlo to vreme da kola više nisu luksuz. Na početku vesternizacije našeg voznog parka, puno je bilo onih koji su govorili da će puteve da nam preplave krševi stari 10-15 godina. Taj koji je to tvrdio, jamačno nije vozio Jugo ili neko drugo Zastavino vozilo. Vodeći se starim iskustvima, mnogi su uvezena polovna vozila podvrgli „tektiranju“ – zaštiti lima od korozije u donjem delu vozila. Trebalo je da prođe neko vreme da se zapazi kako ova vozila ne rđaju kao što se očekivalo, da im ne treba grejanje u garaži da bi mogli da upale zimi i još mnogo toga lepoga. I sve to za sasvim razumnu cenu.

Sećanje na to kako je bilo nekad, još ne bledi. Imati automobil u ono vreme bilo je kao imati još jedno dete. I što se tiče brige, i što se tiče troškova. U starim albumima su ostale slike Subotičana ispred svojih prometala na četiri ili dva točka.

Erne Arnold sa braćom 1958. (motori: Kolibri, Jawa i TMZ)

subotica 1958

Braća 34 godine kasnije

braca arnold 1992

Opel Olympia Record karavan

opel olympia rekord karavan

Palić, 1934.

palic 1934

foto Pertić

foto pertic

Subotica, 1951.

szabadka 1951

Subotica, ispred Velike crkve 1963.

subotica 1963

 



KOMENTARI

  1. SU - 13-17 kaže:

    Nekada su ljudi bili stedljivi sa resursima koji im stoje na raspolaganju, pa tako i babino nasledstvo nije olako procerdano nego se jos dugo cuvalo i hasniralo. Moped brace Arnold izmedju Kolibrija i Jawe bi mogao biti jedan TMZ (Tvornica motora Zagreb) koji je pravljen po Austrijskoj licenci HMW. Pre uvodjenja svetlosne signalizacije u Subotici ( kod suda) negde pocetkom 60.tih god. saobracaj je regulisao sabracajni milicioner. Dosao bi negde oko 14 sati u vreme smene zaposlenih u fabrikama i preduzecima, na raskrsnicu kod buduceg hotele Patrije i sa belim navlakama preko rukava elegantno regulisao saobracaj koji se uglavnom odvijao na biciklama. Valja napomenuti da je osim klasicne gestikulacije saobracajca, biciklisticki saobracaj regulisan i werbalno u direktnom obracanju biciklisti. Pravilo je bilo – sto grlatiji saobracajac time bolji protok saobracaja. Moj pokojni otac je kupio Ficu 1960 godine. Boja „slonova kost“ tako se to bar zvanicno zvalo. Pre toga je polagao vozacki ispit, nije jos bilo nikakvih testova, bile su neke knjizice ili bolje receno brosure i tu je bilo napisano uglavnom sve sto je vozac amater trebao znati. Prakticni deo ispita je obavljen okretanjem jedne runde oko bloka zgrada izmedju tadasnjeg SUP-a i Zelj. stanice.U to vreme je bio obicaj da soferi jedni drugima pri mimoilazenju ablenduju svetlima kao znak pozdrava, a putnici u vozilu bi veselo jedni drugima mahali rukom. Moj otac je imao svoj vlastiti stil koristenja Fice, pa je uvek imao u vozilu, kao uostalom i mnogi drugi, pola cigle koju bi prilikom parkiranja smestio iza straznjeg ili prednjeg tocka, a vec prema nagibu parkinga. Sta ga znas – sto je sigurno to je sigurno.I kao sto sa svime u zivotu biva tako je i automobil za nepunih 30-40 godina, od superluksuznog i skupocenog objekta, postao obican i svakodnevni upotrebni predmet. Jednog dana ce neke buduce generacije, kao sto ove danas kada vide tu i tamo TV antenu na krovu kuce i pitaju se cemu li je to sluzilo, pitati kako je bilo moguce da se jedna takva skalamerija kao sto je motorno vozilo uopste mogla kretati iz tacke A u tacku B.

  2. TT kaže:

    SU 10-41 fica svetlo zelene boje godina1965

OSTAVITE KOMENTAR