UPORNI SUBOTIČANI Sami napravili „Tomose“ pa jure ka medaljama

Ivan Barković i Karolj Kenjereš uspeli su da ostvare snove tako što su ručno napravili dvotočkaše – i to ne bilo koje, već repliku čuvenog modela „tomos GP 50“, poslednji trkački model slovenačkog proizvođača iz 1979. koji je čuvan poput vojne tajne!

Ručno izrađeni „Tomosi“ njihov su zaštitni znak

kenyer subotica (5)

Motore je napravio Barković, ali sve što je posle 10 godina rada usledilo zasluga je Kenjereša.

On aktivno učestvuje na trkama i osvaja najveća priznanja u Evropi. Kada se pojave na takmičenjima, njihov „tomos“ prate pogledi neverice, ali Subotičani sa ovom aždajom kao od šale ostavljaju za sobom druge takmičare. Ali i celu publiku u šoku.

– Imao sam 16 godina kada sam u časopisu video „tomos GP“ trkački model. Bio je moj san i odlučio sam da ću ga napraviti. Na trkama u Sloveniji sam upoznao čoveka i poverio mu se, a on mi se smejao i rekao da je to nemoguće jer na svetu postoje samo dva primerka tog modela, jedan u slovenačkom Nacionalnom muzeju, a drugi je kod jugoslovenskog šampiona Zdravka Matulja – priča Barković.

Barković je sam napravio stari model

kenyer subotica (1)

Kako ga to nije ni najmanje pokolebalo, krenuo je u dalju potragu.

– Nisam odustao, već sam uspeo da uspostavim kontakt sa ljudima iz Muzeja i ustupili su mi sve što je bilo potrebno da bih napravio isti model, i čak su me upoznali sa Matuljem – ističe uporni ljubitelj dvotočkaša.

Dok je pravio motor, nekolicina prijatelja bili su mu desna ruka, ali od najveće pomoći i najnestrpljiviji da Ivan ispuni svoj san bio je Kenjereš koji je da bi vozio motor težak svega 50 kilograma morao da smrša čak 20 kilograma.

– Svu plastiku sam ručno izradio, kao i delove menjača i bloka, sem točkova. Ima oko 600 delova i bio je poslednji krik tehnike u Jugoslaviji. Veoma je lagan, ali moćan i brz. Daleko veći motori, od 250 i 300 kubika, nemaju šanse pored njega. Naš „tomos“ ima više od 20 konja i može da razvije brzinu od 160 kilometara na sat. U moto-industriji ga porede sa Formulom 1 – ponosan je Barković na delo svojih ruku.

Kenjereš je u samom vrhu moto-sporta

kenyer subotica (2)

Barković više nije aktivan na stazi, ali je zato Kenjereš na ponos Subotičana u samom vrhu moto-sporta, na velikim kupovima kao što su „Alpe Adrija“ i „Eurokup“. Sve trke vozi sa „tomosom“ i nije imao nijedan kvar. Učestvovao je na 26 trka, a čak 22 puta se popeo na pobedničko postolje.

Samo ove godine na deset trka osvojio je pet prvih mesta, dva druga i jedno treće.

– Kada se pojavimo na nas, niko ne računa, ali im onda pomrsimo konce sa „tomosom“. Na „Alpe Adrija“ imam četiri pobede i na dobrom sam putu da postanem šampion. Ako to ostvarim to znači da će posle 35 godina, od kada je Matulj uspeo sa „tomosom“, isti model motora biti slavljen. Na „Eurokupu“ je još jača konkurencija iz Nemačke, Belgije, Engleske, Švajcarske, Holandije i uglavnom voze motore Kreigler. Ali ja vozim samo „tomos“ – kaže Kenjer, koji je na takmičenjima u Srbiji osvojio jedno prvo i jedno drugo, a uskoro će voziti trku u Zrenjninu i nada se šampionskoj tituli.

Kenjer je bio vicešampion Jugoslavije, ali je pre 30 godina odustao od trka zbog finansijskih zahteva.

Za njegov uspešan povratak najzaslužniji je motor koji je i sebi i njemu napravio Barković i obojica kažu da se sa konkurencijom teško nose jedino kada su u pitanju troškovi.

kenyer subotica (3)

– Za odlaske na takmičenja nemamo ničiju pomoć, niti je tražimo. Kada bi obojica prodali svu našu imovinu, ne bismo mogli da kupimo opremu i kampere kakve imaju drugi takmičari. Motori su naša velika ljubav i sve što smo postigli je rezultat ogromne želje i iskustva – zaključuje Kenjer.

Prvo ih ne primećuju, a posle ih slave

kenyer subotica (4)

Subotičani na pobedničkom postolju

– Na jednoj od trka ekipa iz Slovenije imala je veliki šator, pratili su ih mediji, a mi smo stajali sa strane i niko nas nije primećivao. Posle prve trke bio sam treći i svi ti koji su bili uz Slovence, uključujući medije, prešli su kod nas da nas slave – priča Karolj Kenjereš.

 

BLIC

 



KOMENTARI

  1. stormwatch kaže:

    WOOW! Respekt!

    A ovima sa shatro jakim motorima i napucanim karoserijama za naravouchenije – do not mess with a Sleeper!

  2. croat kaže:

    Jos jedna legenda subotickih moto trka je trkac i majstor za Tomos motocikle Miroslav Cavrgov!

  3. Gombi kaže:

    Mogao bi grad Subotica malo al samo malo da pomogne ove zaljubljenike u moto sport.
    Bez velike pompe uz sopstvena sredstva (koja nisu mala) ovi sportisti osvajaju pehare i kao sto u tekstu pise od 26 trka 22 puta je bio na pobednickom postolju.
    Silne pare se iz opstinskog budzeta guraju u projekat DAKAR koji sem velike reklame i ne donosi neke rezultate. Mozda cu pogresiti ali mislim da su boticki ucesnik na Dakaru nije imao bolji generalni plasman od 50. mesta.
    Sad se svi utrkuju da objave ovu fantasticnu zivotnu pricu dvojice entuzijasta, a da li ce se naci neko da ih i finansijski pomogne videcemo uskoro.
    Sve cestitke i Barkovicu kao velikom majstoru i Kenjeru velikom majstoru motociklizma.

  4. piroska kaže:

    C E S T I T A M !!! BRAVO SAMO TAKO DALJE STO VISE USPEHA !

  5. Mister No kaže:

    Bravo Subotičani !

  6. Deki kaže:

    Kenjer?
    Po mišljenju mnogih, najbolji motoraš kojeg je Subotica imala! 🙂
    Svaka čast za istrajnost.
    Čestitam 🙂

  7. Megille kaže:

    No zato moramo biti malo precizniji-nisu oni sami konstruisali i napravili motocikl i motor za taj motor. To ipak iziskuje inžinjersko znanje ,proračune i veštine odabir spscijalnih čelika i legura pripremnih radova -izrada dizajniranje kalupa za odlivke ,tokarske obrade itd. Pored toga i proivodne kapacitete koje ipak u nekakvoj ‘priručnoj’ radioni se ne mogu uraditi. Smatram da pisac ovog teksta previše je pojednostavio opis procesa izradnje motocikla što se tiče tehničkih detalja…

  8. Orovetc Igor kaže:

    Svaka čast za Kenjera i Barkovića ali moram da spomenem još jednnog dobrog majstora koji pored uslova koje ima popravlja vari smišlja PANKERA ne smemo zaboraviti iz Subotičke Tomos priče ! Pozdrav Subotičanima!

  9. Lenin kaže:

    Kenjereš je šampion i u ljudskosti.Kada me pozove rođo vikendom na buvljak za ispomoć u prodaji i kad naiđe Kenyér,on uvek prvi pozdravi:Szervusz barátom,jól vagy?(Zdravo priljatelju,dobro si?)Ako nema kupaca,stane malo da popričamo par reči.Interesantno,da nikad se hvalio nije za ovaj njegov strava hobi.Njega sam upoznao još davnih 90.ih u „Taverni“,kafiću koju je držao njegov poznanik Arpika,a lokal je dužio on.Odavde mu čestitam na uspesima!Samo napred barátom! 🙂

  10. stormwatch kaže:

    @Megille

    Ajde ti postigni bar 5% od njihovog uspeha pa se onda javi.

  11. Janos kaže:

    Neznam, ko si Megille! Jako visoko letis! Ucestvovao sam nesto u radovima oko tih motora. Molim te nemoj, da omalozavas Barkovica! Niko u Subotici nemoze ni cipele, da mu cisti, sto se dvotaktnih motora tice! oseca se zavist iz tvojih recenica. mora, da si se dugo upisavao i bio cinkaros u skoli.

  12. Megille kaže:

    @ stormwatch ,ha ,ha .ti samo lupetas .Naime ne poznaješ ni Kenyereša a ni mene . Vidiš ja u razliku od tebe dobro ga znam od rođenja-a uostalom poznajem i sebe.Ali znaš kod mene govore činjenice ne hvaljenje sebe…Uostalom daj leba ti napiši mi šta je taj Kenjereš postigao tako značajno ?

  13. stormwatch kaže:

    @Megille

    Iskreno, zao mi je sto ne poznajem gospodina Kenyeresa, ali mi je extremno drago sto ne poznajem tebe, u to mozes biti siguran.

  14. Megille kaže:

    @ . Janos , Bravo Janoš još samo nam napiši ko je i kada konstruisao prvi dvotaktni motor. Pa da mu dodamo priznanje.Možda su mu zaboravili prije više od 100 godina čestitati ,jer nije bio stručan za dvotaktne motore poput Barakovića.. . Što si ti ‘učestvovao nešto u tim radovima oko tih motora’ ne kaže ništa. U čemu si učestvovao ,šta si uradio oko tih motora ,koje delove si izradio . Možda ima ih još koji su učestvovali oko tih motora proizvodeći delove.Naime u tekstu piše da su sami izradili te Tomos motore. Znači od najsitnijih delova do najkrupnijih. Nažalost ovo ni ‘sveznalici’ stormwatch ne zna jer blage veze nema sa tehnikom i elektronikom koji je sastavni deo motora sa unutrašnjim sagorevanjem. Njegova stručnost se vodi na to koga on želi upoznati koga ne ,Tipična izjava za osobu koja se ne razume u tematiku. No najveći problem je u izvornom tekstu jer napisao je osoba koja opet nema tehničko-praktično obrazovanje za ovu složenu tematiku ,pa je uneo zabunu među učesnicima ovog foruma koji isto često nisu tehnički obrazovani.No nisu oni krivi za to. Ali smatram da baš zbog toga radi objektivnog informisanja više detalja su trebali uneti u ovaj za mene itekako ozbiljan tekst.Jer osećam da iz naslova nedostaje jedna’mala činjenica’ : a to je da su iz gotovih delova sastavili Tomos motore -a to se vidi i na slikama…problem je u formulaciji na početku naslova i teksta.

  15. Orovetc Igor kaže:

    Svaka čast za Kenjera i Barkovića ali moram da spomenem još jednnog dobrog majstora koji pored uslova koje ima popravja vari smišlja PANKERA nesmemo zaboraviti iz Subotičke Tomos priče ! Pozdrav Subotičanima!

  16. Viktor kaže:

    @megille
    Gresis silno sinko. Nemoj pisati ako nisi siguran u ono sto prises. Naime Delove za motor je radio Barkovic, od livenja aluminijuma, glodanja delova menjaca…. Komplet kalupe sasije SVE SAM!! Naravno uz pomoc dobrih ljudi.
    Da li ti je jasno da je fabrika napravila par komada od kojih 2 originala postoje, a za te motore se nisu pravili rezervni delovi nikad, niti koriste iste motore kao automatik ili apn…..tako da je tekst vise nego ispravan a tebe ako interesuje siguran sam da ce g. Barkovic izdvojiti par minuta i objasniti ti licno a i pokazati NJEGOV motor koji je VERNA replika originala.
    Pozdrav.

  17. Megille kaže:

    @ Viktor ,Hvala na pojašnjenju-ovo sada menja priču: Znači oni su prekopirali neke delove sa već postojećih delova do kojih su došli podsredstvom ‘dobrih’ ljudi. Sve je sad puno jasnije ,izlili su novu kočište motora i menjača ,dopunili ih potrebnim delovima ( karburator ,sklopom menjača , ugradili su novu radilicu sa klipnjačom od nekog drugog motora ,ugradili su od nekog drugog motora klip i cilindar , od nekog drugog motora elektroniku za paljenje ,sistem za hlađenje ako je sa sistemom tekučine za hlađenje i cirkulacionim pumpom, novi upravljački mehanizam od drugih motora ,kočioni sustav od nekog drugog motora , točkovi sa disk kočnicama od nekog drugog motora ,prednja vilica od nekog drugog motora, ,instrumente za merenje brzine i termometar od nekog drugog motora itd neću dalje brojati je će spisak biti poduži ) U inostranstvu, nemačkoj a pogotovo u U.S isto mogu se naručiti delovi kučišta motora za stare motocikle i za retke motocikle u koje kasnije ugrađuju postojeće -reparirane stare delove ,ugrađuju novu elektroniku-paljenje u kojima nema starog sistema kontakta sa platinom i bombinom ,već sve kontrolira savremeni sistem elektronike koja je sigurnija od klasičnog sistema , Ova intervencije kod tih vozila ne smatra se da je neko sam konstruirao napravio vlastiti motocikl jer radi se već o postojećem modelu ,tipa i marke vozila. U svakom slučaju treba priznati ovim ljudima za njihov trud ali sa ovim pojašnjenjem i objektivnim činjenicama koje ne umanjuju nihov stručnost bez obzira što se ne radi o nekom dosad nepoznatom proizvodu- motocikli već o savršenoj replici-kopiji za koju su od fabrike Tomos imaju dozvolu-certifikat i atest sigurnosti. Hvala ti što si me uputio na gos. Barakovića koji će za mene izdvojiti par minuta, ja mu se unapred zahvaljuljem ,ali nažalost ja za njega zbog prezauzetnosti nemam vremena ,te sam na ovaj način izrazio svoje mišljenje na osnovu visedecenijsku praksu na ove teme. U svakom slučaju želim mu puno uspeha u daljim poslovima. Jedino radi objektivnijeg izveštavanja o svojim delatnostima treba da angažuje stručnog novinara koji će ga pratiti o njegovim projektima i koji se razume u ovu tematiku. Ali ja mu dajem odmah i preporuku da on sam sastavi tekst na stručan i objektivan način-verujte ( sa fotografijama svih faza izvođenja radova) mi da će imati više koristi od toga nego da mu članke pišu nestručni ljudi koji će uneti samo zabunu kao u ovom slučaju.

  18. Lajčo kaže:

    megile, ako hoćeš da pokažeš svoje znanje iz mehanike onda uradi nešto kao ovi momci a ne tu da palamudiš po forumima.

  19. stormwatch kaže:

    @Lajco

    Megille lupeta gluposti ko maxim po diviziji, on je tu da uveseljava njegove botove koliko ja vidim.

  20. Megille kaže:

    @ Lajčo @ stormwatch bać Lajčo i tvoj frend stormwatch ni stari šaraf ne bi znali zašarafiti-vidim da ni moj tekst niste razumeli ,tehničko znanje ?,Ma molim lepo,za vas je tehnika ‘špansko selo’.cccccc….

OSTAVITE KOMENTAR