Četrdeset godina kasnije

Pre 40 godina, 2. aprila 1974.g, na početku Rudić ulice, zastao je subotički tramvaj poslednji put. Okupila se tada masa sveta, mnogi sa foto aparatima, svesni da je taj tren deo istorije grada.

Tačno na taj dan četrdeset godina kasnije, sastala se grupa ljudi kod zauvek parkiranog tramvaja.

Iz muzeja kažu da mnogi turisti i dalje misle da Suboticom vozi ovaj gradski prevoz.

„Videli smo ga !“ – trvde putnici namernici, koji prepuni utisaka nisu zapazili detalj da taj tramvaj nikako da krene.

I taksista koji tu radi, kaže da su neki dan gosti iz Mađarske pitali kada tačno polazi tramvaj.

– „Kreće za dva minuta ! Uđite !“

tramvaj subotica 1

tramvaj subotica 2

 

Čika Đula Ditrih je delio stare tramvajske kartetramvaj subotica 5

 

Amalija Govorković (86)- najstarija kondukterka

tramvaj subotica 6

Iz Amalkinog spomenara

ScanImage006

ScanImage005

ScanImage014

ScanImage015

tramvaj subotica

1965 godina

T-13-a

magyar szo



KOMENTARI

  1. stormwatch kaže:

    Za ukidanje tramvaja zahvalite novom sadu, najkompleksaskijem gradu.

  2. Suboticanin kaže:

    Secanje na tranvaj su lepa uspomena.

  3. Neša kaže:

    … a onda je neki "pametnjaković mlađi" uveo manje ekonomične, bučne i smrdljive autobuse!

    I tada je to bilo pravdano "hvatanjem koraka modernizacije i lepše i svetlije budućnosti" u kojoj su daleko tiši, čistiji i isplativiji tramvaji nepoželjna stvar!

    Mi propadamo decenijama jer nam društvo vode razni "sposobni" i "stručni" drugovi i drugarice iz "Komiteta za ništa" koji ni za jedan svoj promašaj nisu nikada odgovarali dok su nastalu štetu plaćali građani kroz budžet!

    Gradski saobraćaj u Subotici toliko je napredovao da su vremenom autobusi sve manjeg kapaciteta a polasci sve ređi.

    Na nekim gradskim linijama autobusi se usuđuju da saobraćaju "čak" i po nekoliko puta dnevno:

    – Linija 8 – šest puta dnevno (tri ujutro i tri popodne)

    – Linija 9 – dva puta dnevno (ujutro ode a popodne se vrati i tako dva puta)

    – Linija 8A (rekorder) – JEDNOM dnevno (popodne ode a vrati se tek sutradan ujutro, nelogično ali tako piše u redu vožnje)

    Uskoro će JP Sutrans za prevoz putnika da koristi rikše:

     

    Takvo uspešno poslovanje može da izmisli samo Supergenije!

     

  4. Petar.SU kaže:

    Budale se sastale u kafani i rekle da Subotici netreba tramvaj. BUDALE!! A bas bi subotica bila lepa i modernija da ima jedan lep tranvaj kao beogradski ili zagrebacki i da ne moramo da se drndamo sa prljavim autobusima koji kasne..

  5. vokille kaže:

    Prestao sam da idem na Palić autobusom odavno, kada se uđe u njih, oseća se kao da uđete u da ne kažem šta. Sada ili bicikla ili nova ruskinja. I posle 40 godina iznenađuje kako je došao neko sa malim IQom i odlučio da ukine ekološki čisto prevozno sredstvo.
    Ako su Segedin i Osjek revitalizovali tramvaj, ne vidim što i mi ne bi mogli, čim svrgnemo ovu bagru i otvorimo pozorište dostojno metropole. 

  6. Dida kaže:

    ma tramvaj su ukinule ove komunjare sto nam sad sole pamet, niko drugi ! a da su suboticani zapravo zeleli da sacuvaju isti legli bi na sine pa da vidimo kako ce drugarice i drugovi (citaj kurva banda) uklonili tramvaj. to vam je isto kao kad su drugarice i drugovi svm ds i ostala ekipa srusili pozoriste. 

  7. opštinar kaže:

    Tramvaj je ukinut za vrema vladavine banatskih komunista u Subotice za mandata gradonačelnika Bagi Karolja.On je za ovaj čin unapređen političkom napredovanju u Izvršno Veće pokrajine u Novom Sadu.

    Ali ako gledamo realno ,pa tramvaj u Suboticu su uveli i prvi izgradili infrastrukturu Mađari kada je Subotica bio deo Mađarske države. Bagi Karolj i njegova administracije je ovim činom želeo prikriti pravu istoriju grada Subotice , i još neko nek kaže da sve što se dešava oko rušenja istorijskih zgrada i sve ostalo u Subotici slučajno?

  8. zorandjala kaže:

    Dida koji moj ce ti tranvaj kad biciglom moz stici sa jednog kraja na drugi za 20 min.Ali ako ga je jedna ku

    rva banda skinula drga kurva banda moz dati svoje pare posto je sve privatizovanoi praviti zicaru ako ti volja sada je sve privatizovano koji moj i sada trazite pare za sve od drzave trazite malo i od onih sto su pare pokrali. Aj sad dreku na mene cuvajte lopove.

  9. Djuka kaže:

    da smo ga mi izgradili mozda ga ne bismo unistili, vec sacuvali?

  10. Aleksa kaže:

    opštinar

    Vi pojma nemate, odumiranje tramvaja je počelo ukidanjem prometa linije za Palić u zimskim mesecima, a konačan udarac je bio ukidanje linije za Aleksandrovo zbog proširivanja Beogradskog puta. A mogli biste se raspitati ko je u to vreme bio direktor Suboticatransa koji je najviše doprineo ukidanju tramvaja, a ne da mešate banatske komunjare i Bagija, tramvaj su uništili stručnjaci koji su se spustili sa planine i ustanovili da u Subotici nije potreban tramvaj.

    Novi Sad je ukinuo tramvaj mnogo pre Subotice, novosađani se već i ne sećaju svoga tramvaja.

  11. opštinar kaže:

    @ Aleksa , kako mi se čini, ni ti se ne sećaš subotičkog…

  12. Anonimni kaže:

    Pre nedelju dana,u prošli petak imali smo tužno sećanje da četrdeset godina nema tramvaja. Nostalgičari, svi oni koji su VOLELI tramvaj, došli su do dve prikolice u Rudić kod kapelice. Jedino nismo naišli na razumevanje od preduzeća koja bi trebala držati tradiciju, i iz istih razloga nismo posetili celu garnituru koja je kod kasarne. Veličanstvena je bila izložba u LIFKA pozorištu, kao i projekcija filma gospodina ALEKSIĆA. Ja skromno sam delio reprint karte od SET-a, bila je prisutna štampa, radio, TV – veličanstveno je bilo i kruna događaja najstarija 86 godišnja GOVORKOVIĆ AMALIJA rođena FARKAŠ sa vrlo svežim sećanjima dala je izjavu. SVIMA VELIKO HVALA, nemojmo čekati 50 godina, TREBAMO SE VIŠE PUTA SRESTI.

    dgy i ostali koji su voleli tramvaj.

  13. Anonimni kaže:

    Juče u ponedeljak, 14-og bila je ekipa iz privatne TV Novi Sad – radili su dokumentarni film o

    Subotičkom tramvaju.Celo pre podne sve živo je slikano oko dve prikolice koje stoje u Rudiću.

    Govorković Amalija rođ. Farkaš – zadnji kondukter, kao i vozač – kočničar Nađ Torma Ištvan

    bili su prisutni i sa svojim izjavama – pričama dali su veliki doprinos ovom dokumentarcu.

    Dokumente i slike, kao i tramvajske karte priložio sam – i pitam se – kako ovo nije uradila

    neka naša ekipa iz Subotice. Samo da se zna u Novom Sadu tramvaj su ukinuli 1958. god.

    a rade na tome da se ponovo uvede. Nama ostaju samo tužna sećanja. Gyula Ditrich

  14. Aleksa kaže:

    @ opštinar

    Bravo, prvo ste pokazali kako se obraća ljudima koje ne poznajete, samo fali bre.

    Što se tiče poznavanja subotičkog tramvaja,mogao bih Vam održati čitavo predavanje o njemu, ali to nije cilj mog odgovora. U vojsci je,u mojoj četi, služio rok neki Rista, koji je prilikom polaska u vojsku prvi put video voz. Nadam se da i Vi niste dolaskom u Suboticu, ne daj bože, prvi put videli voz, a tramvaj ste videli sigurno prvi put.

    A u tom tramvaju se vozio i moj deda,čak i njegov otac i svi njegovi potomci sve do mene i moje  dece, tako, da Vas molim da mi o subotičkom tramvaju nemojte više deliti lekcije

  15. BJ kaže:

    Kad ste dopustili da ode tramvaj, to je bilo krivicno.Ali! Manite se Vi svi ako se secate da je sve to bilo lepo.Ja se secam pedesetih,kad sam smrzavao da mi noge otpadnu od Somborske kapije do Partizana.Guzva od Rudica ali lepse jer se malo bar zagrejalo. Tako skoro sat voznje vise od 10 godina. To je to sto nije lepo.Ali kad pomislim na otvoreni tramvaj i voznje do Palica,jeste to je bilo lepo,pa posle kupanja na korzo do 10 sati uvece….A sad, u Kanadi, nikada i ne mislim na bus,made stane bas ispred moje kuce….hehehehe….a kad zazelim vaduh svezi, otvoram kola spustajuci staklo….i tako ide starost ali bez tramvaja….

OSTAVITE KOMENTAR

+ 89 = 98

IMPORTANT! To be able to proceed, you need to solve the following simple math (so we know that you are a human) :-)

What is 15 + 15 ?
Please leave these two fields as-is: