Poslednja vožnja šandorskog tramvaja

Svečanom oproštaju od subotičkog tramvaja aprila 1974. godine, prethodilo je mnogo manje pompezno ukidanje linije prema Aleksandrovu. Bilo je to jedne julske noći leta 1970. Ponoćni tramvaj je tada poslednji put krenuo ka Šandoru.

Linija od Pošte do centra Aleksandrova, izgrađena je početkom dvadesetih godina a produžetak do industrijske zone 1959. godine.

Tramvaj broj 29, zvani Belgijanac, poslednji krug je vozio besplatno a tek nekolicina putnika je znala da je ovo poslednje zbogom. Jedna je žena saznavši to, poklonika buket cveća vozaču, pre toga namenjen ko zna kome. Ljudi su tražili od tramvajdžije da pojuri najbrže što može.

I želja im bi ispunjena.

Na okretištu kod poslednjih šandorskih kuća, uskočilo je nekoliko zajapurenih momaka, hvatajući zadnji prevoz za grad i bekstvo iz mraka predgrađa.

Ponoć je prošla već trideset minuta kada je na stanici kod vatrogasnog doma ušao Marko Prćić, vozač i kontrolor od 1931.godine. Još nekoliko penzionera tramvajskog preduzeća čekalo je kod Pošte, da vide poslednji čin odlaska šandorskog tramvaja. Kondukter je viknuo : Poslednja stanica, prelaz !  A onda je velikim čeličnim kleštima presečen električni vod. Tako je tramvaj zauvek otišao iz Aleksandrova.

Tog 14 jula 1970. godine, zatvoreno je jedno poglavlje istorije ovog grada, a započeto novo, proširenjem tadašnje ulice Ivana Milutinovića, danas Beogradskog puta a dugo  znanog kao E – 5 , kako se zvao ovaj internacionalni pravac.



KOMENTARI

  1. Lansky kaže:

    Iz Arhive Đule Ditriha





     

  2. stormwatch kaže:

    Strasno!

  3. pauk kaže:

    Bolje da ponovo uvedu tramvaje. To bi trebalo prvo traziti. Brze bi ljudi putovali.

  4. Prolaznik kaže:

    Na drugoj slici se vidi da je bio odvojen pešački prolaz od saobraćaja. Prosto i bolje od ovog kupanja i prskanja danas. Ako nije voda onda je blato. A osećaj je kao u hororu. 

  5. sutram kaže:

    Hvala Lansky, Hvala Gyula. Ulepsali ste mi dan. Nastavite sa objavljivanjem prica i slika o Subotickom tramvaju. Jos jednom hvala.

  6. SubUrban kaže:

    Nema više tramvaja – upokojili smo ga i neće vaskrsnuti. Platili smo i kaznu, jer ukidanje tramvaja (opravdano ili ne), kriza i loše upravljanje gradom u proteklih pola veka nas je dovelo da razmišljamo da grad „sabijemo“ u centar pun P+4+Po i time ponovo postanemo „grad“, tako da je i pitanje da li nam takva šklopocija više i treba ..

    Duboko verujem da se grad gradi u glavama, a ulice, zgrade, kuće, javni transport i javne površine su posledica.

    Do god se borimo da dođemo do vazduha: da investitori imaju solidan bizmis kejs tj. veliku marginu profita, stanari jeptin život a gracki oci prostor za kratkoročne „recke“ u problemu smo. Svi!

    Bilo bi ipak lepo da se pojave kakvi vizionari među investitorima, zavodima i drugim grackim formama života, pa da barem lepo zamišljaju moguću budućnost naše Subotice. To bi možda bio prvi znak da ima nade, a do tada se zahvaljujem autoru na nostalgičnim fotkama!

     

     

  7. dasHHa kaže:

    Kad smo kod Sandora i pruga evo da obavestim gradjane da je po planu obnove zeleznickog koridora 10 predvidjena izgradnja cetiri koloseka od glavne zeleznicke stanice do stanice Sandor i dvokolosecne u nastavku prema novom sadu.

    Plan predvidja ukrstanje sa tolminskom ulicom van nivoa,sto znaci izgradnju nadvoznjaka ili podvoznjaka.

  8. Gyula Dietrich kaže:

    Šta mislimo o trolejbusu, napajanje je od gore, ide kao autobus i nema zagađi-vanja. Naime da bi ponovo krenuo tramvaj kolosek ili tračnice morale bi biti u istoj ravnini ulice, da i ostali mogu proći. Navodim primere iz komšiluka SEGEDIN, TEMIŠVAR, pa i OSIJEK. U Beogradu imamo oba slučaja da posebno ide na nekim deonicama, tramvaj – dok super je gde je sve u istoj ravnini. IPAK TROLEJBUS.

  9. dasHHa kaže:

    Vec sam pisao o elektro-busevima koji nemaju stetnih gasova a najjeftinija je varijanta.

  10. stormwatch kaže:

    Vidim opet se prica napamet, neki od vas. Prvo i prvo Subotica je izgubila tramvaj ISKLJUCIVO zbog NOVOGA SADA, jer oni su gospoda skontali da im to ne treba jer ce autobusima biti bolji prevoz, pa su onda i Komunisti uradili isto. Unistili ono sto je napravljeno ustanovljeno mnogo pre njih. Jedino nisu racunali na to da Novi Sad buseve kupuje od para svih Vojvodjana a Subotica je morala da kupuje buseve od iskljucivo svojih para.

  11. sutram kaže:

    Zamolio bih gospodina Gyulu da napise okvirno iz koje godine su ove fotografije koje su objavljene danas. Dali su to cetrdesete, pedesete ili sezdesete godine. Pitam zato sto je na prvoj fotografiji tramvaj sa tablom PALIC na donjem delu tramvaja. Tako obelezavanje datira jos od pre drugog svetskog rata, a kasnije su table sa oznakom linije i pravca bile u kabini vozaca i bile su zute boje i bile su u donjem uglu. Tih tablica se i ja secam. Medjutim, ovde ima fotografija sa belom tablicom u gornjem uglu kabine vozaca pa me interesuje iz kog perioda su te fotografije. Ili su mozda i te tablice bile zute boje ali posto je fotografija crno-bela meni se ucinilo da su bele boje. U svakom slucaju, molim Vas gospodine Gyula da mi pomognete u razresenju nedoumice. Srdacan pozdrav, Ivan.

  12. 3B kaže:

    Sto su Austrougari napravili ovima je trebalo 100 godina da raz..u… 

  13. Limun kaže:

    Ah ta vremena…
    Znam gde se nalazi jedan od vagona tramvaja čitav,pretvoren je u vikendicu na Kelebiji…srećković !

  14. Gyula Dietrich kaže:

    tramvajske stanice u Subotici – ovde sam sve opisao, nemam komentare. DGy

    http://www.gradsubotica.co.rs/tramvajske-stanice-u-subotici/

  15. Nisam vizionar samo realista kaže:

    Jedan od razloga što nema tramvaja je i veća dostupnost privatnih vozila. 
    Drugi razlog je kao što je rečeno u pismu gradjanina, da li postoji tramvaj radi nas ili mi radi njega? Ja bih pre rekao ovo drugo, nije bio nešto mnogo kvalitetno organizovan, i koliko znam bila je samo jedna linija. Ovom, malom, gradu za sada nije potrebno više od toga šta ima. 

  16. Ivica kaže:

    I meni, verovatno kao i većini, stoji nešto teško u grlu dok čitam tekstove vezane za subotičke tramvaje…

    Ali hajde da pokušamo da sagledamo realnost…što više gledam ove stare fotografije, više primećujem da su tramvaji u veoma lošem stanju, kao i sama infrastruktura. Obnova je bila nužna još tada, a verovatno bi za proteklih 40-tak godina bile potrebne bar još dve + proširenje linija…A da pogledamo stanje na terenu: većina autobuskih stajališta nije obnovljeno 40 godina, nema proširenja linija, vozni park tek od nedavno počeo da se obnavlja, o žutim trakama (koje bi su i taksisti koristili) nema ni prostora za razmišljanje, pružni prelazi se ne održavaju, ulice ne proširuju…e sad, sve ovo bi trebalo da se radi paralelno sa tramvajima i tramvajskom insfastrukturom…

    Postavlja se pitanje na čega bi danas, u ovakvoj bedi, ličio subotički tramvaj? Verovatno bi se, iz ekomomskih razloga, morao izbaciti 🙁

    I da…ako idemo tom logikom, zbog tendencije povećanja broja putničkih vozila, svakako bi se 90% tramvajske infrastrukture moralo izmestiti, rekonstruisati, odnosno modernizovati…kada bi se sve stavilo na papir, sigurno bi danas izgradnja nove infrastrukture i kupovina novih (ili polovnih) vozila koštala isto kao rekonstrukcija ove stare…prema tome, možda smo (ali samo možda) tamo negde do polovine 80-tih mogli tražiti krivca za ukidanje tramvaja, dok kasnije to ne bi pilo vodu…

    U ex-yu je tramvaj opstao samo u Zagrebu, Sarajevu, Beogradu i, za pravo čudo, u Osijeku, odnosno ekonomski snažnim centrima gde se sliva sva lova (opet sem Osijeka)…ja Suboticu, finansijski, nikako ne vidim u ovom društvu, tako da je uvođenje tramvaja (ili održavanje i obnova starog) realno koliko i gradnja podzemnog metroa u Tavankutu…

  17. sutram kaže:

    Hvala gospodine Gyula.

  18. sutram kaže:

    Gospodine gyula, u svom komentaru na tekst Tramvajske stanice u Subotici, u jednoj recenici pri kraju komentara spomenuli ste da bi i cvoriste kod zute kuce trebalo objasniti. Na cega ste konkretno mislili? Dali bi nam malo objasnili to cvoriste, kako ste ga vi nazvali. Unapred hvala. 

  19. naIvan kaže:

    Da su nekada gradski oci tako hteli, mi bismo i dan danas imali tramvaj u gradu, bez obzira sto je Subotica mali grad.
    Tramvaj se uveo jedanput, to je bila najveca investicija, trebalo je da se adekvatno odrzava, povremeno modernizuje, i da se koloseci prepravljaju po nekim novim potrebama. Osijek i Segedin su primeri da se i u malim gradovima moze odrzati gradski saobracaj tramvajem. U Segedinu postoji paralelno autobus, trolejbus i tramvaj, jedan drugog ne iskljucuju, vec se dopunjuju, sa namerom da gradski prevoz sto bolje funkcionise.  Pozdrav, i saljem Vam jedan link za nostalgiju.
    http://www.youtube.com/watch?v=0ERVih2cRKs

  20. SubUrban kaže:

    @Nisam vizionar samo realista

    Pa to i jeste problem što je većina nas kraćeg vida i nismo u struci .. Ipak trebaju i vizionari pored nas smrtnika. Resto nas treba da ima veru i želju da bude bolje a ne samo da se osvrćemo preko ramena i uzdišemo!

    Ovako realan i ja mogu da guuglujući zaključim da je (ponovo) uvođenje tramvaja u XXI veku čista ludost i voluntarizam. Postoje alternative, ali su one svrsishodne samo ako se budućnost (pokuša) projektovati… E, a toga nema kod nas! Samo gunđamo da nemamo para, da je kriza, da nas svi mrze i nemamo nade.

    Uzgred, eto u Londonu gde su pre-paid karat praktično nastale (čak pre našeg SuBus sistema) za javni prevoz ima i hibridnih autobusa. Šine samo fiksiraju linije, a autobusi jesu fleksibilniji itd.

  21. naIvan kaže:

    Znam da cu samo nervirati ljubitelje tramvaja sa ovim linkom, ali  moram da ga postavim, verujte mi da i mene jako boli gde smo bili nekada, i gde smo sada, i najvise boli spoznaja da bi i mi mogli imati ovakve tramvaje, samo da su neki ljudi bili sirih vidika i da su radili za opste dobro.
    A sve sto se desava u nasem gradu sada, cini mi se kao da sve dublje tonemo u dubinu.
    http://www.youtube.com/watch?v=rDtWiWps1fk

  22. Gyula Dietrich kaže:

    nebih se dopisivao ali ukazujem da treba ukucati KLEBEČKO… tada će se otvo-

    riti portal isto u vezi tramvaja. Imam još slika o tramvajima ali je sve prepušteno

    LANSKY da to uredi, jedino film koji je rađen od PANNON TV  i to na mađarskom

    jeziku kako da se adaptira, prevede možda je u pitanju autorsko pravo. DGY

  23. sutram kaže:

    Zao mi je sto nezelite da se dopisujete samnom, to je vase pravo. Ipak hvala vam na svemu sto ste ucinili da i mi koji volimo nas tramvaj saznamo bar mali deo onoga sto vi znate o subotickom tramvaju. Hvala vam gospodine Gyula. Pozdrav, Ivan.

  24. DD kaže:

    tramvaj se ukinuo zbog toga sto je nafta bila mnogo isplatljivija od struje, o ekoloskim posledicama i o tome kako ce to sve izgledati niko nije razmisljao.

    danas bi mozda bilo lepse da ulicama idu tramvaji umesto buseva ali osim toga neke realne koristi niko ne bi imao (sumnjam da bi prevoz bio jeftiniji nego sto trenutno jeste).

    ruku na srce subotica kao grad ni nema neke preterane potrebe za ovim vidom gradskog prevoza pogotovo kad se uzme u obzir koliko bi kostala potpuno nova instalacija pruznog sistema.

    zanimljivost: iz gore pomenutih razloga tramvaj u novom sadu je ukinut i sine su rasklopljene, pa da se ne bi bacile u staro gvozdje poklonjene su osijeku u kom je struja valjda bila „drasticno jeftinija“ nego u novom sadu pa su instalirane tamo.

  25. sutram kaže:

    Gluposti.

  26. CIRINELA kaže:

    Sve same teorije bez argumenata. Osijek ima manje stanovnika od Subotice        pa i dalje ima tramvaj. Oni imaju potrebu, mi nemamo. Njima je isplativo, nama nije. Mi živimo na Marsu a oni na Zemlji.

  27. Sutram kaže:

    Osijek ima gradsku upravu kojoj je stalo do grada i njegovih stanovnika i nalazi se u državi kojoj je stalo do Osijeka.

  28. Anonimni kaže:

    tramvaj 1897-1974. četrdeset godina bez tramvaja. Setimo se 2-og aprila 2014., ove godine. DGY

  29. &% kaže:

    ..možemo fantazirati, ali da živimo i u puuno boljim vremenima, uvođenje tramvaja, bi bila enormno velika investicija, što bi bio ogroman kredit za sledećih 20-30 godina otpaćivanja…dakle, zaboravite..

OSTAVITE KOMENTAR