Subotički motocikl PARTIZAN M – 50

Iz istorije subotičke industrije, zanimljiva je činjenica da je fabrika bicikla Partizan, u prošlosti proizvodila svoj model motocikla – PARTIZAN M 50,  dakle možemo reći autentični proizvod – subotički motocikl.

Nije dostigao visoke domete za svoje vreme ali kakav je takav je – naš je.

Stariji ga se još sećaju a tu i tamo po neki izroni iz kakvog podruma. Ima i onih koji imaju volje da mu daju novi život.

.Jedan od njih je napisao nešto zanimljivo o tome na hrvatskom motoraškom forumu Cro chopper forum. Evo njegovog teksta i slika :

 

„Stavit ću slike jednog rijetkog motocikla sa ovih prostora kojega sam našao u podrumu ženinog pokojnog dide.

.Pokojni dida Đuro ga je vozio između 64-71 i kada si je uzeo MZ-a, spremio je Partizana u podrum. Garantirano nije diran od dana spremanja i dosta je očuvan (oko 95%). Motor je 49ccm-a a mašina prema Puchovom konceptu (vjerovatno licencirana).

.Otkud baš Partizan Cycle???

.E pa po pričanju to je u biti TMZ (Tvornica Motocikala Zagreb) koji je po političkom nalogu doslovno otet iz Zagreba i premješten u Suboticu.

.Ne moram spominjat političke prilike kasih 50-ih i centralizacije industrije u Srbiju. TMZ je bila firma koja da nije maknuta iz Zagreba je mogla postati jedana od jačih marki ..no pijadestal je preuzeo Tomos jer konkurencije u ex-yu u tom segmentu vozila nije bilo. Prebačeni su svi strojevi i dijelovi za sastavljanje (mašine, mehanika.. itd) u Subotički pogon FBP koji je proizvodio bicikle a trebao je preći u segment motocikala.

U Fabrici


.No nije samo tako započeti proizvodnju motora , i ideja kao ideja je bila osuđena na propast.
Nekvalitetni materijali, ograničen broj agregata, kontrola kvalitete.. napravila je ovaj poluproizvod koji nije valjao ni kad je bio u prodaji. Dok su imali mašina toliko su i komada napravili.. nakon toga je sve zaustavljeno.

.Što reći, njegov mi se originalni grif za kvačilo (2 brzine) smrvio u ruci kao da je od papira… špijalter malo žešći. Varovi kao na biciklu (čak i ima dosta dijelova od bicikla iako je trapez). Vjerovatno ga je Đuro zato bacio u podrum i nabavio si ipak respektabilniju MZ krmaču.

 Slike su od iz 2008 tj, kad sam ga isčupao iz podruma.“

 



KOMENTARI

  1. HRanje ... kaže:

    Ne bih htio da me netko pogrešno razumije (imam Hrvatske pretke) ali ponekad mi stav politike i puka u susjednoj nam Hrvatskoj ide na ganglije – zar je moguće da su sva zla koja su mogla zadjesiti Hrvatsku potekla iz SFRJ/R Srbije/SAP Vojvodine? (ili eventualno od zlih Slovenaca?)

    Motorcikl koji je „doslovno otet“ ima vjerovatno licencirani motor Puch (SIC! da nije to iz sjeverne hrvatske pokrajine Štajerske u Austriji?) te je bio drek kada je kupljen? Što ga je dida i kupov’o??

    Zalažem se da HRabro budemo lokal-patriote i doista nađemo istinu o cjeloj priči…

    Dajte više o SUBOTIČKOM Partizanu.

  2. Ja sam ja kaže:

    Pobednik vremena…

  3. adkersu kaže:

    PO pitanju odnošenja industrije odnosno premeštanja fabrika na teritoriji bivše Jugoslavije pogledati knjigu Dragomira Jankova „Vojvodina – propadanje jednog regiona“ i sve će biti jasno. To odvlačenje traje od 1918. pogotovo sa severa Vojvodine, naročito iz Subotice. Nagradno pitanje je sledeće: zašto? Zato što je Vojvodina tretirana kao ratni plen, čak je plaćala i ratni porez.

  4. Zdravko kaže:

    Dobro se sjećam tih neuglednih,ružnih ali sigurnih motorića ili bicikla na motorni pogon.Ako pogledate Histori kanal zapazićete da su Ameri pa i Rusi pokupili svu tehnologiju jedne Njemačke koja je bila daleko ispred svih po pitanju avijacije,raketnih sistema protuavionske odbrane i da ne nabrajam.
    U bivšoj Jugoslaviji poslije II svjetskog rata kao i za vrijeme krize sa tadašnjim SSSR premještene su fabrike iz jednog kraja u drugi kraj Jugoslavije.Tako smo dobili TAM u Mariboru i sl.

  5. Graca kaže:

    bar ovo ostao od nekadasnji fabrike bicikle partizan

  6. Ivan Katić kaže:

    Ja sam u Subotici već 33 godine,ali sam rodjen u Somboru i išao u osnovnu školu „21.0ktobar“…možda se sada više i ne zove tako,ali da se manem politike i samo toliko da napišem da mi je taj motocikl ostao u lepoj uspomeni…kao i većina toga „PRVI PUT“.E ta osnovna škola ga je imala u svom vlasništvu i ja sam kao i mnogi drugi učenici bio uključen u MOTO-SEKCIJU i vozili smo ga po školskom dvorištu…ponekad kad nastavnik tehničkog ne obrati pažnju,a mi tu ljutu mašinu „NAPRŽIMO“ pa ubacimo u drugu…ma to je bio doživljaj…ko zna, možda sada trune negde u školskom podrumu i bilo bi lepo da ga neko potraži

  7. Grafičar kaže:

    Osim ovog motora u Subotici se radio i drugi koji je više ličio na bicikl, motor je sa trenjem direktno prenosio pogon na prednji točak, koji se dao iskopčati, dali zbog kvara ili kada nije bilo goriva – benzina. Uvaženi profesor LADISLAV NEORČIĆ ili NEORCSICS LASZLO bio je legenda među zadnjima je imao ovaj tip. Kao i MELHIOR DEVIĆ iz Gogoljeve ulice ONI su bili zadnji koji su projurili gradom. Možda sam se ipak setio da je to bila Francuska licenca, NULTI prototip. ALUGY

  8. HRčak kaže:

    Da nije Solex?

    @grafičar – jel’ to onaj profa koji je imao sledeći iskaz: „Tri stvari se ne pozajmljuju: žena, penkalo i Solex“?

    BTW, Solex je trebao da se sklapa u Podravci, ali RPZ (ružni, prljavi i zli) Hrbi su preselili u FBP. Go figure!?

  9. Mika kaže:

    Prebacivanje industrije je bilo iz Srbije ka zapadu jer se smatralo da ce u slučaju invazije SSSR-a prvo trupe uci preko Rumunije i Bugarske uz odstupnicu preko Mađarske. Tako je odleteo Ikar u Bosnu, Ina u Dalmaciju, itd…

  10. Igor kaže:

    Posto sam iz Subotice,da kazem nesto.Mnogo ocevih prijatelja je radilo u „Partizanu“ Ni ram,ni motor,ni maska,ni rezervoar nemaju veze sa TMZ.Puch je pravio razne verzije motora i delove koji su podudarni.Suboticki motocikl je „Partizan“ samo sastavljao kao dodatni posao,kada je potraznja za biciklama bila smanjena.Nikakve masine nisu prebacene u Partizan,jer je bio opremljeniji od TMZ-a.Ovaj motor je Puch odbacio,tj predao licencu iz tada dobrosusedskih odnosa sa Austrijom.Ja posedujem Tmz 50N iz ’59,br.motora 03753,ram 128820.Cekam papiri da mi se urade zbog oceve smrti.U delovima (motor ceo)imam i original HMW.Kontakt-Facebook Igor Mukic.Imam i slike.

  11. zorandjala kaže:

    sto se tice odnosenja iz subotice jos 1923 je iz zorke u sabac odnet pogon za proizvodnju plavog kamena i tako je nastala zorka sabac,

  12. Anonimni kaže:

    imam ga ja ali nema magneta  i palenja

  13. sasa 332 kaže:

    pa ako bi neko imao za prodati
     

  14. sasa 332 kaže:

    ili ako neko zna gdje se moze nabaviti djelovi za taj  partizan
     

  15. tony kaže:

    OVO STO GOSPODIN TVRDI NE PIJE VODU STIM PRE JER SU PRVI MOTORI SKLAPANI SA POLJSKIM AGREGATIMA „SB38,PA POSLE SA MOTORIMA TMZ ,I NAPOKON DOBIJAJU PUCHOV OZBILJNIJI MOTOR.(TOMOS T12)

  16. dobrosav kostovic kaže:

    imam i ja ceo motor, u radu je ali magnet mi je slomljen, ako ima neko magnet nek se javi.

  17. caslavjovanovic1@gmail.com kaže:

    IMAM MOTOR OVAKAV PARTIZAN,RUCICA MENJACA JE SLOMLJENA NE MOGU DA NADJEM I NIJE MI ORIGINALAN FAR.INACE DO SKORA SAM GA VOZIO,MOZDA BIH GA PRODAO.NE ZNAM KOJU CENU BIH MOGAO DOBITI ZA NJEGA.

  18. tomislav kaže:

    Imam komplet paljenje za partizan nazovi na broj 063 76 18 931

  19. Aleksa kaže:

    HRcak

    Da, to je bio Solex, francuska licenca. A originalna izreka glasi: "Zena i bicikla se ne pozjmljuju".

  20. Ivana kaže:

    Da li neko ima tehnicko uputstvo ili neki prospekt za ovaj motor?

  21. Lansky kaže:

    Tehničko uputstvo (na prvoj slici), našao sam kod Mileta Tasića u Zavičajnom odeljenju Gradske biblioteke u Subotici.

  22. Ivana kaže:

    Hvala Lansky!

  23. Dragan Teodosijević kaže:

    Ovih dana sam i ja nabavio jedan Partizan S38 u dosta kompletnom stanju probaću da ga vratim u originalno stanje jer je bio zaboravljen više od 20 godina. ista stvar se desila i njemu ,neispravno je paljenje ,ali ga ima. Za ovaj model delovi odgovaraju od poljskog Rometa

  24. Zoran kaže:

    Zanimljiv motocikl.

  25. Disan kaže:

    Odlučio sam i ja dovesti u vozno stanje svoj PT-50 iz 1971 godine. Motor je Tomos T-12. Ne radi ali se dijelovi za njega mogu nabaviti i ima šanse da proradi. Boja je u dobrom stanju. Još uvijek važem da li ići u generalno repariranje i rastepanje do zadnjeg šrafa ili ga staviti u vozno stanje i prodati jer ga nemam namjeru registrirati i voziti ali me ipak drži lagana nostalgija za njim.
    Tko zna kako će sve to završiti.

  26. Domen kaže:

    Dobro vecer zanima me gde cem dobit podatke od ovog mopeda koliko ulja i kakvo ulje da stavim u nutra i ce je tu nekdo ki pozna gde se lahko dobi djelove oproscam se moji pisavi ampak mi ni najbol znano hvala za odgovor

  27. Domen kaže:

    Dobio sam ga od strica je m 50 i je 65 godina je kompletan ali je malo rjast pa me zanima tesnila za motor mozda amortizerji ce kdo ve gdje se da to dobiti

  28. ignacije Parčetić kaže:

    Ovaj motocikl rađen je na osnovi „Moscito“, a ne „Puch“. To je radio „Tomos“, kao TMZ. Hrvatska glupavost je našla da Suboticu napada za krađu industrije! Pa Zagreb nije imao pre I svetskog rata ni pola od subotičkih industrijskih potencijala, a zvao se u austrijskim zvaničnim dokumentima AGRAM ! Imao je manje stanovništva od Subotice, a poljoprivrednih površina više puta manje. Prvi avion sa zakrilcima poleteo je u Subotici, prvi u čitavom svetu ! Napravljen je u Subotici; napravili su ga i konstruisali subotičani, Ivan Sarić i još par majstora aviostolara. Motori za „Partizan M 50“ je uvožen, original, kao i „Tomos“-ovi spočetka. Upravo politika je uništila subotičku industriju, kako posle I, tako i posle II sv.rata. Pruga za Baju podignuta je da bi se od nje radila čuvena pruga Brčko-Banovići. Država je posle I sv.rata, naglo oslobodila carine uvoz plavog kamena, koji je bio glavna hemikalija pomešan sa krečom u čitavom voćarstvu, što subotička tada najveća fabrika hemikalija u novonastaloj Jugoslaviji, „Klotild“ nije mogla cenovno da izdrži, pale su akcije, pa je intervencijom državnog kapitala kupljena i prenešena proizvodnja u Šabac, a takvoj fabrici dat naziv „Zorka“. Kakav Zagreb, on je sada nešto, a Subotica je nekada bila nešto, u velikoj 5 puta većoj i razvijenijoj Mađarskoj bila je treći grad, a ne u nerazvijenoj balkanskoj zemlji, koja je tek počimala sa razvojem. Još posle II svetskog rata glad u Sloveniji je bila tolika da su masovno dolazili u Vojvodinu da beru za ušur kukuruz, naročito na sever Bačke. Tako je bilo i sa mnogim drugim krajevima nerazvijene Juge. Nisu vojvođane naseljavali po Hrvatskoj, jer je za Vojvodinu ona bila siromašna. U „Partizanu“ se proizvotio ovaj M 50 tip motocikla, „Solex“ i „Tomos“ 14. Imao sam ih sva tri, a poslednjeg koji je stajao ispred kancelarije generalnog direktora kao model imam i danas u potpuno originalnom stanju, zajedno sa gumama. „Partizan“ je proizvodio tako kvalitetne bicikle da si ga kada se zaposliš kupio na kredit, i sa njim se odvezao sa proslave odlaska u penziju. Samo plastične delove nisu sami proizvodili. Onda je Jugoslovenska država donela odluku da proizvodnju bicikala treba ukrupniti, pa da „Partizan“ kompletnu proizvodnju prednjih, srednjih i zadnjih glava bicikla preseli u „Pretis“ Sarajevo, da slovenački „Rog“ vodi računa o marketingu, čime je preuzeo sva predstavništva „Partizana“ po Jugoslaviji i naravno plasirao svoje „Rog“ bicikle. Takvom idiotskom odlukom Socijalističkog saveza i Privredne komore jugoslavije uništena je velika proizvodnja, oduzeto tržište, pa je sledila ponovna borba za kupce. Sedamdesetih godina došao je za direktora nesposoban ekonomista koji je odlučio da nisu sve tehnološke operacije baš neophodne, „osavremenio“ je idiot proizvode tako da više nisi mogao otići tom biciklom u penziju, smatrao je da je to potrošna roba, to je negde pročitao, a kvalitet je postao slab. Ubrzo nakon što je upropastio proizvodnju i reputaciju, digao je sidro i otišao u svoju matičnu zemlju. Subotica je bila pojam u to vreme u svakom pogledu, u Mađarskoj, današnji mnogi veliki gradovi iz „okruženja“ bili su palanke za Suboticu. Ogroman deo tržišta, sve do Baje i Bajskog trougla odsečen nam je, dok su mnogi drugi tek tada progledali.

  29. ignacije Parčetić kaže:

    U Poljskoj je takođe ugrađivan motor S38, ali se tamo njihov tip „Moskito“ motora zvao „Komarek“.

  30. Agramer kaže:

    @ Ignacije…

    Sto je veci obim tvojeg komentarisanja, ujedno je manji obim tvog opsteg poznavanja Subotice, Zagreba, i citave regije. (izgleda da ni opste obrazovanje nije tvoja jaca strana) To nije nikakvo fundirano znanje sto ga prezentujes nego gomila poluznanja, poluistina, prica, legendi, i mitova, koje su nastale iz igorancije, necijih lepih zelja, snova, mastarija i fantaziranja. Ja nema nameru da diskutujem sa tobom a kamoli da se raspravljam o tome sta si napisao jer svako razmenjivanje misljenja sa ljudima koji pisu iz dubokog ubedjenja (ali ne i objektivne obavestenosti) jeste u svakom pogledu bespredmetno. Cilj moga pisanja je jedino da ti neko kaze da o nicemu nemas blagog pojma.

OSTAVITE KOMENTAR